Oefenschema voor december

In dit artikel vertelde ik laats al over de oefeningen die ik deed. Deze zorgen ervoor dat ik iedere dag zeker wat aan beweging doe én meer kracht opbouw. De reden waarom je oefeningen wilt doen (meer spierkracht, conditie, in beweging blijven, afvallen etc) verschilt voor iedereen, en ieder lichaam is natuurlijk ook weer anders. Het heeft daarom geen zin een compleet sportschema van een ander over te nemen. Dat kan zelfs ook meer kwaad dan goed doen!

img_20161009_114402

Om je toch een beetje op weg te kunnen helpen deel ik mijn oefeningen, die je kunt gebruiken ter inspiratie. Wanneer je er een beetje in thuis bent kun je makkelijk je eigen schema opstellen en thuis sporten. Natuurlijk moet je hierbij wel opletten dat je dit op een goede manier uitvoert, daarom is begeleiding daarin (al helemaal als beginnend sporter) wel aan te raden. Ook wanneer je lichaam niet altijd werkt zoals dat zou moeten (jammer genoeg). Lees meer »

Voorkom een herfstdip – deel 5

De weken gaan snel! Inmiddels is dit al de vijfde week dat ik mijn best doe om op een fijne manier de wintermaanden door te komen. Net even wat beter voor jezelf zorgen, dat kan natuurlijk geen kwaad! Om een steuntje in de rug te bieden komt er iedere week een challenge online, het is aan jou wat je daar van maakt. In het eerste artikel kun je alles nog eens rustig teruglezen. Vandaag gaan we verder met een nieuwe uitdaging.

img_20161029_100855Lees meer »

Tussendoortjes met weinig suiker

Er is één ding wat ik soms lastig vind aan gezond eten, en dat zijn tussendoortjes. Ik moet ze op school snel tussen twee lessen door (al lopend) of in de stille collegezaal op kunnen eten. Dat vergt wat creativiteit, want bij een handig tussendoortje kom je toch al snel op een koek of reep uit..

Vandaar dit artikel! Ik heb een paar fijne snacks gevonden die goed vullen, zodat je er nog even tegenaan kan tot de volgende maaltijd, én niet veel suiker bevatten. Deze passen prima in een gezonde levensstijl. En gelukkig zijn ze nog lekker ook ;)

img_20161201_100610

Lees meer »

Lekker (buiten) blijven sporten in de winter

Het kan je haast niet zijn ontgaan, het begint weer kóud te worden! De handschoenen kunnen weer uit de kast en ’s ochtends mag er weer gekrabd worden. Niet iets waar de meeste mensen om staan te springen (ik ook echt niet) en zo hebben we vaak de neiging om lekker binnen te blijven. In plaats van ’s avonds te gaan sporten is het veel verleidelijker om met een dekentje en warme kop chocomel op de bank te gaan hangen. Logisch. Maar op de lange termijn niet zo’n goed idee!

Natuurlijk moet je jezelf af en toe een rustmomentje en wat lekkers gunnen, maar wanneer je dit de hele winter door iedere avond, bij wijze van spreke, zou doen dan kom je daar a. niet beter uit en b. is het ook niet speciaal meer. Toch blijven afwisselen met wat sporten dus!

Regelmatig blijven fietsen en wandelen voldoet prima (denk aan de vitamine D!) Al kan buiten sporten toch ook nog steeds. Echt waar. Het vergt alleen iets meer aanpassing. Zo doe ik in mijn bootcamp lessen geen oefeningen meer op de grond wanneer het vriest en staan we tussendoor nooit stil, misschien alleen even snel voor een slokje water. Waar je nog meer rekening mee moet houden komt later, want ik wil eerst beginnen wáárom je nog buiten zou kunnen/moeten sporten.

14572897_988607751286013_6382887409817123067_n

Dus, wat levert het ons op Ise?Lees meer »

Mijn oefeningen van oktober en november

Op dit moment is mijn conditie erg goed, maar dit is natuurlijk niet altijd zo geweest. Tijdens mijn revalidatie 7 jaar geleden ben ik van ‘kasplantje’ weer naar een schoolgaand 13-jarig meisje gegaan, en vanaf daar heb ik het verder opgebouwd. Eerst met hulp van een fysiotherapeut, later op eigen initiatief. Door mijn interesse voor bewegen ben ik nu fitter dan ik eerst had durven dromen, en ik heb er mijn roeping van gemaakt anderen hier ook bij te helpen!

 

Een van de dingen die hierbij geholpen hebben is het doen van oefeningen. In beweging blijven is de key tot een fitter leven (of een leven waarbij fibromyalgie minder op de voorgrond staat) en met goede oefeningen op de juiste momenten kan je dan ook sterker worden. Of leniger. Of je dag beter volhouden. Wat het doel ook is, je zal er een paar keer per week voor moeten werken. Lees meer »

Bulken?

Ik let altijd op wat ik eet. Dat vind ik interessant (vandaar dat ik ook een thuisstudie voedingsadviseur heb gedaan) en zo probeer ik zoveel mogelijk voordeel voor mijn lichaam eruit te halen. Zodat ik zoveel mogelijk energie heb en mij zo fit mogelijk voel! Maar natuurlijk is eten ook iets wat met gezelligheid en jezelf af en toe belonen te maken heeft. Iets wat mij betreft even belangrijk is.

20160407_200612

Diëten doe ik nooit, ik volg nooit bepaalde richtlijnen, maar neem wat ik nodig heb. En de laatste maanden ben ik zo actief aan het sporten geweest, dat ik daardoor ook iets anders ben gaan eten en daar de resultaten van mag zien. Het is al november en mijn energie is lager, maar ik voel mij nog steeds heel fit. Voor mijn doen natuurlijk. Dat is zo fijn!Lees meer »

Hoe haal je het meeste uit je citytrip, mét chronische ziekte?

Bij een citytrip denk ik aan zoveel mogelijk zien in een korte tijd, veel wandelen of tijd in de metro doorbrengen, ronddwalen in winkelstraten en musea’s, nieuwe plekjes, gerechten en mensen leren kennen. Kortom: weinig tijd voor rust. De tijd op je bestemming wil je natuurlijk zo goed mogelijk benutten!

Ik kan me voorstellen dat met chronische vermoeidheid of ziekte dit niet ideaal lijkt. Dat je misschien daardoor wel denkt ‘ik blijf maar thuis’, want het kost allemaal zoveel moeite, wat meer dan anders. Maar het is nog steeds mogelijk! En super leuk om te doen.

img_20161110_150508

Misschien had je het al meegekregen, vorige week was ik met een vriendin in Istanbul. Van maandag tot vrijdag hadden we de tijd om zoveel mogelijk van de stad te zien. Voor ons was het allebei de eerste keer in Turkije, dus we wilden ook zoveel mogelijk van de cultuur meemaken! Benieuwd hoe me dat is gelukt? Ik geef een paar tips. Lees meer »