Weinig tijd en toch gezond eten

Nu ik stage loop, maar ook toen ik naar school ging en werkte, heb ik vaak tijd te kort. Je kent het vast wel! Ondanks dat je weinig tijd hebt wil je toch vers en gezond eten. Maar dan moet het wel snel op tafel staan..

Inmiddels ben ik hier best handig in geworden en weet ik zeker dat jij dit ook kunt!

Met een beetje voorbereiding kost het je écht niet meer tijd dan iets afhalen of laten bezorgen. Je moet er alleen even over nadenken. Met een paar simpele tips gaat dat vast nog een stuk makkelijker..

Lees meer »

Advertenties

22 belangrijke levenslessen

Vandaag is het eigenlijk niet anders dan een normale dinsdag op stage, behalve dat het mijn verjaardag is! Een aparte verjaardag zo in het buitenland. Geen familie en vrienden op bezoek, cadeautjes of taartjes. Maar gelukkig kan dat later net zo goed nog..

Wat ik wel leuk vind om te bedenken zijn alle belangrijke lessen die ik ondertussen geleerd heb. In 22 jaar zijn er dat toch al behoorlijk wat! Ja, ik voel me meteen weer een stukje wijzer… ;)

Lees meer »

Hoe groot is het vertrouwen in jou lichaam?

”Ik zou zo graag eens hardlopen/zwemmen/een flinke wandeling maken, maar vanwege mijn [chronische aandoening] zou ik dat nooit kunnen..”

Omdat ik in mijn (toekomstige) werk altijd met mensen in aanraking kom die dingen niet kunnen, hoor ik dit aardig vaak voorbij komen. En ik snap het helemaal! Zelf heb ik dit ook maar al te vaak gezegd. Het was geen excuus, want we weten dat die pijn er toch echt is. Meer een slecht vertrouwen in mijn eigen lichaam, want op dat moment was ik er echt van overtuigd dat mijn lichaam datgene niet zo kunnen, door de fibromyalgie.

Zoals een negatief zelfbeeld vaak gebruikt wordt om de tevredenheid over ons uiterlijk in een negatieve manier weer te geven, kan dit wat mij betreft ook voor het fysieke gebruikt worden. Lees meer »

Op naar de zon!

Toen ik aan mijn HBO studie begon wist ik één ding heel zeker; mijn stages zou ik doen in het buitenland. De eerste twee jaar ben ik doorgekomen door af en toe wat lessen te missen en veel aan zelfstudie te doen, maar 36 uur stage lopen in de week gaat hem voor mij niet worden. In ieder geval niet in Nederland.

Vandaar dat ik naar Spanje ga om daar mijn 10 weken stage te volbrengen. In de zon, met (hopelijk) méér energie en een ander leef/werkritme. De praktijk is van een Nederlander dus het werk zal verder gewoon hetzelfde zijn. Maar jeetje, wat had ik zin in dit nieuwe avontuur!

🇪🇸

De timing was perfect. Ik moest er echt even tussenuit. Stiekem begon ik alleen maar meer en meer te werken, wat natuurlijk een heel goed teken is want het loopt als een trein, alleen kon ik het zelf niet meer volgen. Dat was ook gewoon niet te combineren met full time stage lopen. Dus ik heb een goede keuze gemaakt, zeg ik nu al. Even tijd voor mijzelf. Niet meer alles doen volgens een strakke planning. Loslaten en genieten!

Op mijn blog en instagram zal er de komende tijd dus ook redelijk wat veranderen, vandaar dit artikel. Ik ga niks beloven, maar ik wil wel regelmatig blijven updaten ;)

 

Nou, ik ga lopen naar de gate! Adios 

FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Een makkelijke, verantwoorde maaltijd #2

De vorige keer plaatste ik hier een makkelijke vegetarische maaltijd. Deze was goed voor jezelf én voor het milieu. En nog makkelijk te maken ook! Hartstikke ideaal natuurlijk, dus hier ga ik nog even mee door. Vandaag met een soepje. Linzensoep it is. 

Dit klinkt misschien ook weer vreemd en smakeloos, maar laat je verrassen. Even uit die comfortzone en de AGV’tjes voor een dagje aan de kant laten staan. Geloof me, je wordt er nooit slechter van.

Lees meer »

Hoe combineer je school/werk met chronisch ziek zijn?

Ik dacht dat het niet mogelijk zou zijn om een voltijd studie te volgen met een chronische aandoening zoals fibromyalgie. Dat bleek niet waar te zijn. Ik dacht later dat mijn studie al mijn energie op zou slokken en ik daarbij dus niet zou kunnen werken. Ook dat bleek niet waar te zijn.

Het heeft me een aantal jaar aan struggelen gekost, maar ik mag nu toch wel zeggen dat ik mijn studie en werk goed kan combineren met de andere full-time baan van chronisch ziek zijn. Maar hoe dan hoor ik je denken. Ik weet dat er nog een hele boel mensen met mij zijn die dit ook zouden willen, alleen de manier waarop nog niet hebben gevonden.

Ik voel een uitdaging, en die ga ik graag aan! Dus daar gaan we; hoe combineer je school/werk met een chronische aandoening?

5 punten die je wat mij betreft niet kunt missenLees meer »

Een makkelijke, verantwoorde maaltijd

Gezond eten hoeft écht niet moeilijk of duur te zijn, dat ga ik je laten zien! En naast dat het verantwoord is, als in goed voor je gezondheid, zitten er nog meer voordelen aan. Deze maaltijd is namelijk vegetarisch. Gezond dus, eiwitrijk (had je niet verwacht he), niet duur én goed voor het milieu. Iets waar ik de laatste tijd steeds meer over nadenk. Iedere dag vlees eten is namelijk echt niet nodig en door hier bewuster mee om te gaan geniet je er ook meer van. Je stukje vlees smaakt extra goed, net als je zult merken dat vegetarisch ook super lekker kan zijn. Win-win situatie!

Lees meer »

Wat te doen bij rugpijn?

Een van de meest voorkomende én meest vervelende pijntjes is toch wel rugpijn. Iedereen krijgt er namelijk wel eens in zijn/haar leven mee te maken. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, en wil je daarom je romp sterk houden. Core stability training it is!

Ik begeleid een hóóp mensen om deze reden, maar wil je zelf aan de slag; laat je dan altijd eerst even controleren door bijvoorbeeld de fysio. Voor deze tips ga ik er vanuit dat je rugpijn continue aanwezig is, en niet afhankelijk van een bepaalde houding of beweging. Wanneer dit wel het geval is, of de pijn is ontstaan na een trauma, dan hoor je altijd eerst langs de huisarts te gaan!

Goed, nu wil je waarschijnlijk weten hoe je er zo snel mogelijk vanaf komt. Daar ga ik je bij helpen.

Keep calm

Ja zeker, hier beginnen we mee. Rugpijn komt helaas nou eenmaal veel voor, en is hardstikke vervelend, maar heeft geen directe reden tot paniek. Zo is het zelfs beter om niet veel anders te doen dan normaal (1). Iets rustiger aan doen vanwege de pijn mag, voor ongeveer 2 dagen, maar daarna wil je weer proberen zo goed als bezig te blijven. Wanneer je namelijk langer rust neemt of weinig actief bezig bent staat dit het herstel in de weg.

Blijf in beweging

Zoals hierboven al beschreven is: complete rust wordt afgeraden. Het is misschien eng of vervelend om je dingen te doen, maar uiteindelijk wel beter! Bewegen zorgt ook niet voor beschadiging of iets dergelijks. Het houdt de rug juist soepel en sterk. Natuurlijk mag je wel rekening houden met de pijn!

Deze twee Amerikaanse therapeuten hebben een hele goede video gemaakt over dit onderwerp. De uitleg is misschien een beetje lastig te volgen soms, maar de oefeningen zijn super. Probeer deze dus zo’n 3 keer in de week te herhalen. Wanneer dit goed gaat zou je na een aantal weken verder kunnen met moeilijkere oefeningen.

 

 

Heb jij wel eens last van rugpijn?

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Artikel gebaseerd op de richtlijn lage rugpijn van de KNGF

 

Kan je fit zijn met fibromyalgie?

Fit zijn is tegenwoordig heel belangrijk. Wanneer je niet sport of niet op je voeding let kan je al snel raar aangekeken worden. Vooral de jongeren zijn er veel mee bezig. Moet je daar per se aan meedoen? Zeker niet.

Het kan alleen wel voor een opgelaten gevoel zorgen. Want wat als je wel zou wíllen, maar niet kan? Niet voor iedereen is het namelijk even makkelijk. Dat beweging de gezondheid kan verbeteren weten we wel, maar het ook voor elkaar krijgen is een ander verhaal…

Want wanneer je last hebt van chronische pijn/vermoeidheid, hoe doe je dat dan? Kan je wel ‘fit’ zijn met bijvoorbeeld fibromyalgie?

Lees meer »