Waar haal ik toch die energie vandaan?

Deze vraag krijg ik vaak, op Instagram maar ook van vriendinnen. Het antwoord is vaak hetzelfde…

Allereerst: social media geeft geen realistisch beeld. Het kan lijken alsof ik alleen maar lange dagen maak of nooit een minder dag heb, wat natuurlijk niet waar is. Ik probeer de mindere momenten ook te laten zien, ik lig namelijk ook wel eens een keer op de bank met extra veel pijn.
Aan de andere kant wil ik een positief beeld geven en anderen motiveren om doelen te stellen en zich niet achter het ‘ziek zijn’ te verschuilen.

Dat gezegd te hebben is het antwoord wat ik altijd geef op bovenstaande vraag: ik vind dit allemaal leuk om te doen. Ik werk met plezier, ik sport met plezier en haal plezier uit het motiveren van anderen op bijvoorbeeld social media. Daar haal ik energie uit!
Dit moet ik ook afwisselen met fysieke rust en eventjes Netflixen bijvoorbeeld. Niemand zijn energie is namelijk eindeloos.

Met de kennis die ik nu heb vanuit de opleiding fysiotherapie + eigen ervaring van de afgelopen 10 jaar weet ik ook dat op de bank blijven zitten alleen maar averechts werkt.

  1. Tijdens dat op de bank zitten ben je je namelijk meer bewust van alle pijntjes. Een beetje afleiding werkt naar mijn idee beter dan een pijnstiller op zo’n moment. De kunst is dus om iets leuks te zoeken waar je jezelf mee af kunt leiden, maar ook niet fysiek/mentaal te belastend is. Dit is voor iedereen weer anders..
  2. Van het op de bank blijven zitten word je fysiek alleen maar minder sterk. Wanneer je minder sterk bent kost het dagelijks leven je meer moeite. En het was al zo zwaar..
    Niet doen dus! Deze vicieuze cirkel wil je echt vermijden. Maar over dit punt heenkomen en beginnen met trainen/fysiek sterker worden is verdomd lastig, ik weet het.
  3. Wanneer je een beetje uit die vicieuze cirkel aan het komen bent en merkt dat je sterker wordt geeft dat juist weer een boost en extra energie. Wat extra zelfvertrouwen en vertrouwen in je eigen lichaam geven weer dat extra zetje om door te gaan. Ervaren dat jouw lichaam dit dus ook kan (bewegen, sporten, dansen, op de fiets naar het werk, dingen tillen of noem het maar op) is wel van essentieel belang. Want het kan.

 

Ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, in tegendeel. Maar het is wél mogelijk.

Om een specifieker voorbeeld te geven heb ik ooit deze blog geschreven na het lopen van een hardloopwedstrijd, en hoe ik zo ver ben gekomen. Het is alleen jammer dat je aan het lezen van een aantal tips meestal niet voldoende hebt. Iemand die je hier in kan begeleiden is veel belangrijker!

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN FACEBOOK

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.