De kunst van het niets doen #2

De laatste maanden van 2018 waren niet zo best voor mij, dat hebben jullie misschien wel meegekregen. Nu gaat het gelukkig wél weer goed. De keuze om een paar energie-vretende mensen uit mijn leven te laten heeft enorm geholpen, maar daarnaast heb ik ook meer rust en tijd voor mezelf ingebouwd. Dat was wel even nodig..

Het draait dus niet alleen om werken en andere mensen helpen in het leven.

(Misschien voor 80%, want dat is wel mijn zogenoemde drive maar die 20% voor mijzelf moet er ook zijn, alleen al om staande te blijven en überhaupt te kunnen werken of functioneren. Begrijpelijk? Eerst goed voor jezelf zorgen, dan pas kun je er voor anderen zijn.)

Nu ik een hele fijne plek heb om te werken, de club waar ik Personal Training geef maar ook aan het afstuderen ben als fysiotherapeute, geeft dat me goede energie. De soort energie waar mijn motertje op draait. Want ook al heb ik een lange dag of moet ik veel (fysiek) werk doen, de goede energie die ik krijg van het werk wat ik zo geweldig vind maakt dat ik dit kan volhouden.

Dat is de basis: mensen/activiteiten/werkzaamheden in je leven die je goede energie geven

Maar ook verleidelijk: want ga je door op die drive dan loop je jezelf al snel voorbij. Doen wat je leuk vindt, dan hoef je nooit meer te werken etc etc etc. Maar je kunt niet altijd werken. Er moeten ook momenten zijn zonder verplichtingen. Waarop je even écht iets voor jezelf kunt doen, waar je op dat moment zin in hebt.

Dat zijn de momenten waarop je oplaadt. Nodig om het bovenstaande uit te kunnen voeren.

Het opladen zat er bij mij eind 2018 niet in. Ik had het zo lang niet gedaan, ik had eigenlijk geen flauw idee wat ik willen of kunnen doen buiten mijn verplichtingen om. Daar ging het mis. Gewoon één dag voor jezelf, dat maakt al een groot verschil. 

Nu je (en ikzelf ook) weet hoe belangrijk deze momenten zijn, kan je ze misschien bewust al wat vaker inplannen. Een dag vrij nemen, een groot kruis in je agenda zetten en bepaalde verplichtingen heel even doorschuiven. Maar je kan dit net zo goed wekelijks op kleine momentjes toepassen.

Misschien doe je dit onbewust al, maar denk is na.. wat voor dingen doe jij echt alleen voor jezelf?

 

Ik heb er wel een paar!

  • Podcast’s luisteren (het liefst in combinatie met ergens in de zon zitten of een stuk fietsen)
  • Naar een park gaan
  • Een boek lezen ter ontspanning (en dus geen zelfhulp o.i.d)
  • Een warm bad nemen

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN FACEBOOK

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.