Een dag/week schema van nu

Tijdens mijn revalidatie periode, alweer bijna 10 jaar geleden, leerde ik onder andere hoe ik een goede dagplanning kon maken. Daardoor kon ik mijn energie beter verdelen en kreeg ik een beter ritme in mijn dagelijks leven. Dat leverde veel op!

Inmiddels ziet mijn leven er heel anders uit, maar dat wil niet zeggen dat dit niet meer nodig is. Ik ben veranderd, mijn lichaam is veranderd, maar nog steeds is een goede houvast en planning belangrijk voor me. Helemaal nu ik mezelf ook nog een beetje ben verloren in het méér willen doen.

Meer is dus niet altijd beter. Liever kwaliteit boven kwantiteit. Maar hoe doe je dat?

Op dit moment heb ik een hele fijne app op mijn telefoon die ik als agenda gebruik. Het voordeel daarvan is dat ik activiteiten verschillende kleuren kan geven. Zo kan ik snel zien wat school, werk of vrije tijd is. En nog belangrijker: de verdeling hiervan. Oranje staat voor mijn werk bij Basic Fit, wat leuk maar vermoeiend is. Blauw staat voor vrienden en ontspanning. De donkere kleuren zijn voor administratieve taken, school en huishouden.

Iedere dag moet er één momentje voor mezelf bij zitten. Dat kan een uurtje Netflix, lezen of lekker uitgebreid koken zijn. Het maakt niet uit wat, als je er maar voor zorgt dat ze er niet bij inschieten.

Zo staat er op woensdagavond ook altijd een uurtje gereserveerd waarin ik ga dansen. Dat is er bij ingeschoten toen ik het drukker begon te krijgen, maar ik weet nu meer dan ooit hoe belangrijk dat voor me was. Een uur lang alles vergeten en alleen maar focussen op de choreo. Voor mij is het een soort therapie..  Wat dit voor jou is kan ik helaas niet bepalen, maar wanneer je voor iets gaat met wat lichamelijke activiteit ga je je daar ongetwijfeld beter door voelen. Maar dan moet je dit wel wekelijks blijven doen. 

Ik merk ook dat wanneer ik vijf dagen achter elkaar ’s ochtends meteen om 9 uur aan de slag moet ik daarna helemaal gesloopt ben. Nu heb ik de luxe om grotendeels mijn eigen tijden te bepalen, dus houd ik daar ook rekening mee. Maximaal drie ochtenden ben ik (voor) 9 uur de deur uit. De andere ochtenden begin ik vaak wel op dezelfde tijd, maar dan vanuit mijn pyjama. En daar tegenover staat dat ik ook vaak na 18.00 nog werk.

Kortom, hoe kan je ervoor zorgen dat er meer rust in je (werk)week komt?

  • gebruik een overzichtelijke agenda, waarbij je duidelijk ziet hoe lang je ergens mee bezig bent en hoe zwaar een activiteit voor je is
  • zorg dat er iedere dag een leuk en ontspannend momentje voor jezelf bij zit
  • plan tenminste één keer per week een moment in waarin je fysiek bezig bent (wat ook zo simpel als wandelen met een vriendin kan zijn)
  • kijk naar de uren waarop jij het beste een taak kunt doen. Is je concentratie beter in de ochtend? Plan dan school of administratieve taken. Begin je liever vroeg en heb je de hele avond voor jezelf of vrienden? Kijk of je hieromheen je planning kunt maken.

 

Hoe zorg jij voor rust & regelmaat? Ik ben benieuwd..

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN FACEBOOK

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.