Waarom rust net zo belangrijk is als je training

Naast voeding vind ik rust net zo’n belangrijk onderwerp bij beweging. Zijn deze drie niet in balans, dan heb je nog wat aan te passen in je gezonde levensstijl. Ik zeg niet dat het allemaal goed moet zijn, alles perfect hebben is namelijk niet mogelijk, maar wél enige balans.

Afbeeldingsresultaat voor trainen rust voeding

Over voeding kan je op deze site al heel veel terugvinden, rust daarentegen wat minder. Iets wat ook vaak vergeten wordt! Het is heel verleidelijk om maar te gaan trainen, trainen, trainen, want dat maakt je sterker. Toch? Niet dus.

Het sterker worden gebeurt juist ná de training. Het lichaam wil er namelijk voor zorgen dat het de volgende keer hetzelfde kan doen, maar met minder moeite. Vandaar dat je even geduld moet hebben om dezelfde soort training weer op te pakken. Doe je dat niet en train je te kort op elkaar, dan ga je juist achteruit! Zo zie je dat ook in het blauwe gedeelte van het schema.

Het liefst zou je dus in het groene gedeelte willen zitten, de supercompensatie. Daarvoor wil je 2-3 dagen rust nemen na het trainen (een beetje afhankelijk van wat voor soort trainen) om dus goed kracht op te kunnen bouwen. Wanneer dit niet gebeurt heeft het lichaam niet voldoende rust gehad, kan het niet herstellen en zal je op den duur alleen maar achteruit gaan. Zonde van alle moeite dus..

Dáárnaast is rust uit slaap misschien nog wel meer ondergewaardeerd. Laat sporten kan sowieso een slechte invloed hebben op je nachtrust, en deze heb je wel nodig. Tijdens je slaap worden er namelijk hormonen geproduceerd en je raadt het al, deze heb je ook weer nodig om goed te herstellen. Ongeacht wat voor soort beweging je doet, of zelfs helemaal niet, 8 uur slaap heb je nodig. Maar let op, want langer slapen kan ook weer averechts werken!

 

Vind je dit een heel interessant onderwerp, dan kan je er hier nog meer over lezen. Denk je, maar dit is toch helemaal niet voor mij bestemd (als chronisch zieke) dan heb je het misschien mis. De boodschap hierbij is namelijk dat alle drie in balans horen te zijn. Beweging, voeding én rust. Van topsporter tot reumapatiënt, voor iedereen even belangrijk!

En, ben jij in balans?

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s