Is er wetenschappelijk bewijs voor floaten?

Mijn vierde sessie bij Floathouse Breda zit erop. Nu ik er steeds meer ervaring in krijg wil ik ook iets meer diepgang in de blogs erover geven. Want dat floaten heel erg fijn en relaxend is, dat is wel duidelijk. Alleen daarom zou ik het al iedereen aanraden. Maar wat maakt het zo goed (voor iemand met bijvoorbeeld fibromyalgie)? En wat is de evidentie hierachter?

De vorige blogs met ervaringen, tips en effecten kun je hier teruglezen.

Wat doet floaten met je lichaam?

Een float sessie heeft invloed op het lichaam, welzijn en prestaties. Deze effecten zorgen voor ontspanning, verbetering van de stemming en van prestaties, wat sterkere effecten heeft in vergelijking met andere vormen van ontspanning. Het meest positieve effect blijkt het verlagen van cortisol te zijn, wat ervoor kan zorgen dat je je minder uitgeput voelt. ¹ Dit zou dus bijvoorbeeld voor mensen met fibromyalgie of chronische vermoeidheid van grote meerwaarde kunnen zijn!

Een ander groot voordeel zou komen uit het epsom zout dat in het water zit. Dit bevat het mineraal magnesium, wat weer belangrijk is voor veel processen in het menselijk lichaam. ² Je hebt dit mineraal nodig voor de vorming van bot en spieren, het geleiden van prikkels in het zenuwstelsel, de werking van een groot aantal enzymen en de energieproductie in de cellen. Wanneer je hier een tekort aan hebt zal dit niet goed verlopen en kan je klachten ervaren als lusteloosheid/vermoeidheid en spierkrampen. ³

Door een bad te nemen met magnesium (epsom zout) zou een eventueel tekort aangevuld worden, waardoor men hier positieve effecten van kan ervaren. Denk aan het verlagen van stress, verbeteren van slaap en concentratie en verminderen van spierkrampen. Deze effecten zouden weer van meerwaarde kunnen zijn bij mensen met fibromyalgie, chronische vermoeidheid, reuma etc.

Maaar,

Er zijn natuurlijk altijd een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Dat iets voor de ene persoon helpt, wil helaas niet zeggen dat het voor de ander ook zo is. En is de context wel hetzelfde? In de meeste onderzoeken gaat het bijvoorbeeld over restricted environmental stimulation therapy (REST); dat wil zeggen dat er geen geluid en licht in de cabine aanwezig is. Wanneer je dit wel aanwezig is mag je natuurlijk niet van dezelfde resultaten uitgaan. De vraag is alleen of dat je dit fijn vindt. (De eerste halve sessie heb ik het geluid en licht namelijk ook aan gelaten)

Ik hoop dat ik in redelijk begrijpbare taal jullie hier nog wat wijzer over heb kunnen maken. Persoonlijke ervaringen kunnen heel veel zeggen, maar ik vind het ook belangrijk om een beetje het idee erachter te kennen.

En, wat vinden jullie?

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s