Het belangrijkste bij krachttraining

Ik schreef een tijd geleden al over de voordelen van krachttraining. Met het grote voordeel dat het zo goed is om je lichaam (letterlijk en figuurlijk) sterker te maken. Juist ook wanneer je lichaam niet helemaal optimaal is. Denk aan rugklachten, knieklachten, overgewicht, fibromyalgie. Natuurlijk moet je wél eerst langs een arts voor goedkeuring en de juiste begeleiding zoeken.

Je wil ook wel op de juiste manier aan de slag gaan. Dus misschien zijn wat tips wel handig!

Nummer 1: vrááááág. Het is geen schande om om hulp te vragen. Iets doen wat niet goed voor je is, is namelijk nog erger. Voor iets simpels als het afstellen van een apparaat kan je altijd wel iemand aanspreken die zelf ook aan het trainen is. De meeste mensen helpen graag! En ga voor iets gecompliceerdere vragen (soort oefeningen, uitvoering, voeding of blessures) naar een professional.

Nummer 2: je rust is net zo belangrijk. Wanneer je net begint en super gemotiveerd bent is het verleidelijk om meteen ieder vrij moment naar de sportschool te gaan. Het ging tenslotte zo lekker. Maar vergeet die rust niet! Dat is net zo belangrijk als de training zelf. Bouw het rustig op, zeker als je een chronische aandoening zoals fibromyalgie hebt. Ga je te hard van stapel dan kom je een keer die man met de hamer tegen, en ben je weer terug bij af.

Nummer 3: zwaarder is niet altijd beter. Laat je hiervoor niet meeslepen door je omgeving. Dat iemand naast je dumbells van 2x zoveel omhoog gooit, wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Ga voor een goede uitvoering, een gewicht dat bij je past en waarbij je goed naar je eigen lichaam luistert. Dan ben je pas écht goed bezig ;)

Nummer 4: investeren in goed resultaat kan geen kwaad. Het inschakelen van bijvoorbeeld een personal trainer is iets wat vaak een behoorlijk kostenplaatje met zich meebrengt, maar dan ben je wel meteen goed bezig! Op die manier blijft je makkelijker gemotiveerd om te komen, ben je effectiever aan het trainen, voorkom je een verkeerde uitvoering en ga je zo eerder doelen behalen. Best het investeren waard denk ik zo.

 

Doe jij al aan krachttraining? En waarom?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s