Tips voor een gezondere levensstijl

Een van de leukste dingen van mijn werk als personal trainer vind ik toch wel het geven van voedingsadvies, naast het trainen zelf dan natuurlijk he ;) Met een paar simpele tips kan je namelijk al zoveel vooruitgang boeken. Het zijn kleine aanpassingen maar vaak blijkt dit op de lange termijn meer resultaat op te leveren. Wanneer je deze veranderingen rustig aan in je levensstijl van nu gaat toepassen leer je jezelf een betere levensstijl aan. Dat is wat je die betere resultaten op de lange termijn geeft. En een dieet niet.

Van diëten of jezelf al het lekkers ontzien word je namelijk niet gelukkiger, waardoor het ook niet lang vol te houden is. Dat moet je ook niet willen! Blijven genieten is dus belangrijk, maar dan iets bewuster. Met dat in mijn achterhoofd heb ik deze lijst opgesteld. Ik deel hem met al mijn klanten die ik begeleid met afvallen, en natuurlijk ook met jullie ;)

  • Drink minstens 1,5L per dag. Het liefst water, thee zonder suiker en zwarte koffie. Om calorieën te ‘besparen’ kan je gebruik maken van een beetje zoetstof.
  • Af en toe jezelf ook wat lekkers gunnen! Ga eerder voor 80% gezond en 20% iets minder gezond. Altijd 100% gezond eten is namelijk voor niemand realistisch.
  • Eet wat groente bij je lunch. Bijvoorbeeld sla, komkommer, tomaat, worteltjes.
  • Gebruik geen kant-en-klare maaltijden, pakjes of zakjes. Deze bevatten vaak veel suiker en verzadigde vetten. Breng je eten zelf op smaak met kruiden.
  • Zorg dat je altijd hebt gegeten voordat je gaat trainen. Het liefst iets met koolhydraten. Bij een grote maaltijd 1,5-2 uur van te voren. Bij een kleine snack zoals een banaan is een half uur voldoende.
  • Eet altijd wat ná het sporten. Het liefst iets met veel eiwitten. Denk aan magere kwark, een gekookt ei, een kracker met magere kipfilet of 20+ kaas.
  • Eet fruit maar drink geen fruitsappen. Door fruit in een sap te verwerken verliest het zijn voedingsvezels en gaat het percentage aan suikers omhoog.
  • Lees de etiketten van alles wat je eet en drinkt. Let daarbij onder andere op de hoeveelheid (toegevoegde) suiker, verzadigd vet en eiwitten, vezels.
  • Ga niet (te vaak) op de weegschaal staan. Meet je vooruitgang liever aan de tailleomvang of kledingmaat.
  • Kies voor zilvervliesrijst in plaats van andere witte rijstsoorten. Deze bevat meer vezels en zorgt voor een langer verzadigd gevoel.
  • Bij brood, krackers, wraps, pasta etc. altijd voor volkoren
  • Laat je avondmaaltijd voor de helft uit groenten bestaan, een kwart eiwit (vlees/vis) en een kwart koolhydraten (wrap, pasta, aardappelen, rijst)
  • Kies zoveel mogelijk voor witte vlees en vissoorten. Bijvoorbeeld kip, kalkoen, pangasiusfilet of koolvis.
  • Kook voor meerdere dagen. Zo kom je minder snel in de verleiding om (in tijdnood) voor mindere maaltijden te kiezen.
  • Zorg voor zoveel mogelijk beweging! Ga met de trap in plaats van de lift, pak zo min mogelijk de auto, ga nog een rondje lopen of fietsen na het eten, plan extra workouts in of ga met vrienden iets aan beweging doen.
  • Probeer iedere dag dan ook aan de 10.000 stappen te komen. Dit kan je checken met een app op je telefoon.
  • Neem de tijd om te eten en zorg dat je goed kauwt.
  • Slaap voldoende.

Stiekem toch nog een hele lijst! Vandaar dat je beter niet alles in één keer compleet om kan gooien, maar je eerst op een paar puntjes kunt focussen die voor jou het belangrijkst zijn.

Succes! En heb jij misschien nog goede aanvullingen op deze tips?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Tips voor een gezondere levensstijl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s