Tussendoortjes die ‘gezonder’ zijn

Gezond is een breed begrip, en voor iedereen anders. Wat ik in dit artikel wil laten zien zijn een paar voorbeelden van snacks die over het algemeen ‘gezonder’ zijn. Bijvoorbeeld doordat ze minder suiker, verzadigd vet of calorieën bevatten en misschien wel meer vitamines en mineralen. Iets wat goed is voor je gezondheid!

Dat wil niet zeggen dat je er onbeperkt van kunt eten zonder aan te komen, een kleine disclaimer. Gebruik het meer om inspiratie op te doen, wanneer je wat op je voeding wilt letten en betere keuzes wilt maken. Wanneer die basis goed is, kan je makkelijk een keer lekker cheaten. Want dat hoort er ook bij!

Oké, voorbeelden dus..

Ik ben groot fan van een ijsje na het sporten ’s avonds ;) Zelfgemaakt ijs met eiwitpoeder! Hiervoor gooi ik wat diepvriesfruit in de blender (ondertussen ga ik douchen of wacht ik even, want compleet bevroren fruit kan mijn blender helaas niet aan) en daarbij één schepje naturel Whey en een scheut plantaardige melk. Dit hoef je dan maar heel kort te mixen voor een ijs-achtige structuur.

Met ijsvormpjes kan je ook heel handig zelf ijsjes maken, die dan wat minder calorieën bevatten. Wanneer je ranja met minder suiker (of de variant met zoetstof als je dat wilt) gebruikt heb je al een betere variant dan de standaard waterijsjes uit de supermarkt. Water mengen met ranja volgens de normale hoeveelheden, en dit in de vormpjes invriezen. Hetzelfde kan ook met yoghurt. Een soort smoothie, maar dan als verkoelend ijsje! Meng eerst wat stukjes fruit met yoghurt in de blender (let op; puur fruit bevat juist wél veel suiker) en giet dit in de vormpjes. Easy peasy!

Rijstwafels zijn over het algemeen een gezonde keuze, maar wanneer in portieverpakkingen gekocht in de supermarkt (met bijvoorbeeld een yoghurt of chocoladelaagje) toch al wat minder. Kies dan voor een rijstwafel belegt met bijvoorbeeld pindakaas, magere kipfilet of 20+ smeerkaas. Ook lekker en dit voorkomt de wat zoetere trek. Ik heb namelijk na het eten van zo’n rijstwafel met chocoladelaagje alleen nog maar meer honger ;)

Yoghurt met granola heeft over het algemeen een heel gezond imago, want als zoveel mensen dat als ontbijt eten dan is het niet verkeerd toch?? Jammer genoeg zijn veel voorverpakte porties een mindere keuze, als je kijkt naar de hoeveelheden suiker in de yoghurt of cruesli, net als de grote pakken cruesli. Neem daarom zelf een beker (sistema heeft hier hele handige breakfast-to-go bakjes voor) magere yoghurt met wat granola mee. Of kies voor bijvoorbeeld twee gekookte eitjes. Vult ook net zo goed en neemt handig mee!

 

Nog meer inspiratie?

Tussendoortjes met weinig suiker

Tussendoortjes met weinig suiker, deel 2 

Verantwoord snacken

 

Wat is volgens jou een lekkere/gezonde snack?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s