Omgaan met stress

Het is volgens mij zo dat ik rond tentamenweken over niets anders kan schrijven. Sorry als jullie dat ook is opgevallen, maar ik kan nu eenmaal aan niets anders denken: stress. Ik wou dit namelijk weer voorkomen dus nu mijn hoofd overloopt is het tijd voor een nieuwe blog!

Hoe kan je het beste omgaan met stress?

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, dat weten we allemaal. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan en helaas zal iedereen toch wel eens in deze situatie terecht komen. Daar zijn we mensen voor..

Schrijf het op

In je hoofd lijkt het vaak alsof je nog 1000 dingen moet doen, maar wanneer je het opschrijft blijkt het toch al een heel stuk minder te zijn! Maak er een to-do list van. Het liefst ook op volgorde van prioriteit. Alles wat niet belangrijk is schrijf ik namelijk toch op, zodat het maar uit m’n hoofd is en ik daar niet óók nog aan moet blijven denken. Maar dan wel tussen haakjes, want dat komt ná alle belangrijke taken.

Ga bewegen!

Echt, de aller beste manier om je hoofd leeg te maken is door te gaan bewegen. Wanneer je al de hele dag achter je bureau hebt gezeten is dit zelfs een vereiste. Maar over het algemeen is sporten gewoon erg goed voor je stress level. Ga een uurtje dansen, een stukje wandelen (hardlopen voor de liefhebbers), fietsen of lekker zwemmen. Het hoeft niet super intensief te zijn, als je maar even het huis uit bent.

45 minuten werken, 15 ontspannen

Een regel die vaak ook goed werkt is; eerst drie kwartier besteden aan werk, dan een kwartier ontspanning! Dan ga je dus echt even van je bureau vandaan en wat anders doen. Zo zorg je ervoor dat je concentratie goed blijft en voorkom je een fysiek en mentaal dipje.

Om eerlijk te zijn is dat kwartiertje ontspanning bij mij soms ook gewoon stofzuigen of afwassen, want ja dat moet ook gebeuren, maar dan ben je nog steeds met wat anders bezig!

Zoek een rustige werkplek op

De beste plek om vervelende opdrachten af te maken is voor mij toch echt op school, dan is er geen ontkomen aan. Daar kan je niet ieder moment even wat anders gaan doen en móet je wel. Voor de een is dit thuis in een andere kamer, de ander werkt weer fijner in een koffietentje en nog een ander op een kantoor. Wat voor jou het beste werkt!

 

En vertel eens, wat doe jij in een stressvolle periode?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

3 gedachtes over “Omgaan met stress

  1. Dat opschrijven is een goede tip. Dat werkt ook echt, het is lekker om iets af te kunnen strepen als het klaar is.

    Helaas kan die 45 min werken 15 minuten ontspannen op mijn werkplek niet, ik snap dat dat wel heerlijk zou zijn. Wel spring ik op de fiets als ik vrij heb! Heerlijk.

    Groetjes, Jeanine.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s