Beginnen met hardlopen

Hardlopen is (net als wandelen) een ideale manier om aan meer beweging te komen. Je kan het praktisch altijd en overal doen en je kunt snel vooruitgang merken. Want dat willen we natuurlijk ook! Maar verder is het wel een sport waarbij je heel snel gaat overbelasten en zo kans hebt op blessures. Weten wat je wel en niet moet doen is dan van groot belang.

Ik zette een aantal tips op een rijtje. Om jou ook op weg te helpen!

Begin rustig

Haastige spoed is zelden goed, dat weten we allemaal toch? Dit geldt voor de eerste meters van elke run, maar ook in het aantal keren dat je gaat. Start rustig met 1 á 2 keer in de week, waarbij er minstens twee dagen tussen zitten. Zo kan je lichaam in ieder geval goed herstellen. Om toch voldoende beweging te krijgen is het goed om dit af te wisselen met bijvoorbeeld fietsen, krachtoefeningen of zwemmen.

Altijd eerst opwarmen

Sporten zonder warming up zou eigenlijk verboden moeten worden. Je moet je lichaam echt even ‘klaarstomen’ voor wat je gaat doen, dus een warming up gebaseerd op hardlopen is toch wel een pré! Deze video kan je daarbij goed helpen.

Loop hetzelfde rondje

Uiteindelijk is het hartstikke leuk om rennend een nieuwe omgeving te verkennen, maar om te beginnen zou ik dat even overslaan. Zoek een goed pad waar je veilig, comfortabel en op een goede ondergrond kunt lopen. Wanneer je dan steeds hetzelfde rondje loopt ga je vanzelf je vooruitgang merken!

Schema of gevoel?

Er zijn talloze schema’s te vinden waarmee je het hardlopen makkelijk kunt opbouwen. Je begint dan vaak met seconden of minuten rennen en wisselt dit af met wandelen. Welk schema jij het fijnste vind is even proberen, maar persoonlijk vind ik deze van Run2Day wel goed. En is een schema sowieso niet aan jou besteed, probeer dan Hardlopen met Evy eens.

Maar wat natuurlijk ook kan is rennen op gevoel. Na je warming up begin je rustig te lopen op een tempo wat je zo lang mogelijk vol kunt houden. Dit doe je dan ook totdat je niet meer kunt en gaat dan pas wandelen. Het moeilijke is om dan om zo snel mogelijk weer te gaan rennen. Al zul je snel merken dat je iedere keer net wat verder kunt blijven rennen.

Niet vergeten

Om te gaan lopen heb je maar één heel belangrijk item nodig, en dat zijn goede schoenen! Om het helemaal goed te doen kan je het beste je laten adviseren in een hardloopwinkel, maar zorg in ieder geval dat je schoenen hebt die zijn gemaakt voor hardlopen.

Stel een mooi doel

Met een wedstrijd of bepaalde afstand die je wilt lopen móet je wel. En laat dat nou het perfecte steuntje in de rug zijn! Misschien ook leuk om samen met een buddy te doen, dan kun je elkaar nog wat extra steun bieden.

 

Zelf was ik eerst helemaal niet van het hardlopen, maar ik begin het steeds meer te waarderen. Even lekker je hoofd leegmaken, flink zweten en je komt zeker voldaan thuis. En nu ik merk dat het me steeds makkelijker afgaat wordt het helemaal leuk…

Zo zou ik die run van vorige week graag nog eens over willen doen, maar dan natuurlijk een stukje sneller!

Heb jij het hardloopvirus ook te pakken of sla je liever over?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s