Waarom je genoeg vezels zou moeten eten

Dat je voldoende groente en fruit moet eten weet eigenlijk iedereen wel, maar hoe zit dat met de vezels? Vaak hoor je daar iets minder over, al is het voor je gezondheid, spijsvertering of calorie inname wel erg goed.

Maar waarom?

Voor mensen met PDS kan het goed werken om (buik)klachten te voorkomen of verminderen. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit rustig gaat opbouwen én je daarbij voldoende blijft drinken. Meer uitleg hierover kun je bijvoorbeeld op deze site vinden.

Het is sowieso belangrijk om hiernaast voldoende te drinken. De vezels worden namelijk niet meteen verteerd maar nemen wel vocht op in de darmen. Wanneer je voldoende vocht binnen hebt gekregen wordt dit een zachte massa, en dat is wat je stoelgang veel goeds doet. Wanneer er niet voldoende vocht aanwezig is werkt dit juist ook weer tegen. Niet vergeten dus!

Daarnaast vullen deze voedingsmiddelen ook goed. Ze geven je lang een verzadigd gevoel en bestaan vaak grotendeels uit plantaardige voedingsstoffen en veel water, waardoor ze weinig calorieën bevatten! Ook mooi is dat ze de bloedsuikerspiegel reguleren, waardoor cravings tegen worden gegaan. Al met al ook fijn om op gewicht te blijven dus :)

 

Het wordt aangeraden om iedere dag zo’n 30-40 gram vezels te eten. Waarom heb je net kunnen lezen, maar hoé dan?

Een voorbeeld van een vezelrijk ontbijt kan zijn; een kom havermout met water of (soja)melk en wat fruit, volkorenbrood met pindakaas en eventueel wat schijfjes banaan.

Een voorbeeld van een vezelrijke lunch kan zijn; een salade met linzen of bonen, roggebrood met beleg,

Een voorbeeld van een vezelrijke avondmaaltijd kan zijn; volkorenpasta met linzen en voldoende groenten, zilvervliesrijst met wokgroenten en vlees of vis.

Een voorbeeld van een vezelrijke snack kan zijn; een handje noten, rozijnen of een schaaltje yoghurt met muesli

 

Verder is variatie natuurlijk belangrijk! Over het algemeen geldt dat fruit, groenten, volkoren producten, aardappels en peulvruchten veel vezels bevatten.

 

Eet jij voldoende vezels?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s