Iets doen wat onmogelijk is. Maar hoe dan?

Laten we voorop stellen dat je als persoon tot meer in staat bent dan je van jezelf verwacht. Als dame met fibromyalgie lijkt het nog steeds niet de meest logische keuze om een 10km run met obstakels te gaan doen. Iets wat ik mijzelf een aantal jaar geleden ook niet (nog niet bijna) zag doen. Maar het is me nu wel gelukt!

Door het geven van bootcamp lessen werd ik hier steeds nieuwsgieriger naar en leek het me toch wel eens tijd om dit te gaan proberen. Al is dit natuurlijk niet iets wat je zomaar even doet..

Ik probeer iedereen, ook met chronische beperking, altijd zo veel mogelijk te motiveren om alles uit jezelf te halen. In sommige gevallen kost het een hoop extra tijd en moeite, maar is het uiteindelijk niet onmogelijk. Dat zie je maar weer!

Helaas kan ik je niet in dit ene artikel een rijtje met tips geven waardoor iedereen ineens een 10 km kan lopen. Daarvoor heb je training nodig. Maar wat ik je wel kan vertellen is hoe jij datgene toch kunt doen, ondanks dat je (door je chronische beperking oid) dat niet verwacht te kunnen.

Goed. Er is dus ‘iets’ wat jij graag zou willen doen, maar je denkt dat datgene niet gaat lukken. Moet jij eens opletten! Ik ga je natuurlijk niet beloven te kunnen vliegen, al weet ik zeker dat ook jij met een beetje hulp meer uit jezelf weet te halen.

Stel een doel

Vaak is het niet zo moeilijk om dingen te bedenken die je graag zou willen doen. Wees echter wel realistisch, dus verwacht niet te kunnen vliegen ;) en eerlijk naar jezelf. Daarmee bedoel ik dat je jezelf ook de tijd moet gunnen om iets waar te kunnen maken. Niet te veel vragen, en niet te snel dus.

Zijn er meerdere dingen of heb je zelfs een heel lijstje? Cut it back! Kies voor dat éne ding en ga je daar volledig of focussen.

 

Maak subdoelen

Stel je doel is een 10 km obstacle run, dan begin je met het maken van subdoelen als; een loopmaatje of trainingsgroep vinden, het verbeteren van je conditie, regelmatig gaan hardlopen, 5km kunnen rennen etc. Zo maak je voor jezelf duidelijk wat je moet doen om je doel te bereiken, en ga je stapje voor stapje te werk.

Dan is je doel ineens niet meer heel ver weg en onbereikbaar, maar kun je het per stapje bekijken en is het ineens veel realistischer! Het zou goed kunnen dat je voor één subdoel misschien wel een jaar moet werken, maar dat maakt niet uit. Uiteindelijk voelt het al als een kleine overwinning bij het behalen van dat subdoel. Kan je die alvast mooi afvinken! En het mooie is dat het behalen van (kleine) successen motiveert. Dus ook al is het voor jou misschien maar een klein deel van het geheel, je bent toch dichterbij ;)

 

Motiveer jezelf

De makkelijkste manier om jezelf te motiveren is door iedereen in je omgeving erover te vertellen. Wanneer zij weten wat je wilt gaan doen ben je minder geneigd om op te geven en blijf je jezelf eraan herinneren. Wil je dit (nog) niet? Dan kan een simpele tekst in je agenda, foto op de muur van je slaapkamer of een screensaver op je laptop ook al veel doen.

 

Beloon jezelf

Een (sub)doel behaald? Daar mag best wat tegenover staan! Door jezelf te belonen erken je dat je stiekem toch wel écht iets hebt gepresteerd. En waarschijnlijk geeft dat ook weer wat meer energie om door te werken..

 

Mocht jij nou specifiek op zoek zijn naar tips om ook zo’n run te gaan lopen, blijf dan nog even hangen. Die tips volgen snel ;)

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Iets doen wat onmogelijk is. Maar hoe dan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s