Mijn gouden tip tegen een middagdipje (of after dinner dip)

Er zijn zoveel verschillende redenen waardoor je extra vermoeid kunt zijn. Soms is dit simpelweg een slechte nachtrust geweest, maar in sommige gevallen is dit ook dagelijkse kost. Veel chronisch zieken hebben last van verminderde energie en zoiets kan grote invloed hebben op je leven. Wat extra slapen is dan lang niet altijd de oplossing!

In tegendeel, wanneer je bovenop je normale nachtrust (7-9 uur) nog meer gaat slapen kan dit ook alleen maar voor meer vermoeidheid zorgen. Ik wou dat iemand mij dit 7 jaar geleden duidelijk had gemaakt want in de eerste jaren met fibromyalgie heb ik me kapot geslapen. Letterlijk en figuurlijk. Zonder dat ik er ook maar iets beter van werd ;)

Inmiddels ken ik mijn eigen lichaam beter en weet ik dat, op de momenten dat mijn vermoeidheid naar een extreem level gaat, ik 3 opties heb:

1 Een powernap

Hierbij slaap je maar 20 minuten (en echt geen vijf minuten langer!) waardoor je nog niet in je diepe slaap bent. Je moet dan wel streng voor jezelf zijn en na dit korte dutje meteen je bed uit komen! Wanneer je wel in die diepe slaap komt zul je alleen nog maar meer vermoeid wakker worden. En je ritme voor de nacht gaat hierdoor ook door de war.

 

2 Een uurtje in bed liggen

Eventjes plat liggen zodat je fysieke rust hebt, maar wel bezig blijven zodat je niet stiekem in slaap sukkelt. Op zulke momenten probeer ik wat blogs te lezen of schrijven, een serie te kijken, college’s terug te luisteren of mijn bootcamps voor te bereiden. Na dit uur is mijn lichaam weer een beetje uitgerust en ben ik mentaal nog ongeveer even scherp.

 

3 Buiten een blokje om

Op dit moment is dit voor mij de ultieme oplossing! Ik ben de laatste tijd fysiek minder moe (want dan kies ik wel voor de tweede optie) maar meer mentaal, na een schooldag bijvoorbeeld. Om dan niet in slaap te vallen en helemaal uit mijn ritme te raken ga ik naar buiten. Meestal loop ik maar een kwartiertje, maar door de lichte inspanning, frisse lucht en afleiding kan ik daarna weer beter verder.

Wanneer je zo uitgeput bent en een serie oid gaat kijken dan val je geheid in slaap. De gouden tip is dan echt om iets te gaan doen! Het liefst buiten. Dus trek die schoenen en jas weer aan en sleep jezelf van de bank.

 

Wat doe jij tegen zo’n uitgeput gevoel?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Mijn gouden tip tegen een middagdipje (of after dinner dip)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s