Eiwitpoeder, waarom nu wel?

Ik ben altijd heel sceptisch geweest over de welbekende eiwitshakes, maar de laatste tijd is dit toch een beetje bijgedraaid. Zo ver dat ik zelfs een zak eiwitpoeder heb gekocht en na een tijdje proberen toch behoorlijk enthousiast ben geworden. Hoe dat zit ga ik je vandaag uitleggen!

img_20170222_160105

Zoals ik altijd overal heel duidelijk laat weten: ik eet mijn calorieën liever dan dat ik ze drink (met wijn als enige uitzondering hierop ;) en na eens een slokje van iemand zijn shake geproefd te hebben (water met poeder, bah) heb ik het meteen afgeschreven. Nee, mij niet gezien. Ik eet mijn eiwitten wel lekker! Na mijn opleiding tot voedingsadviseur kon ik ook wel goed bepalen wat wel of niet te eten na het sporten, en zo ben ik altijd prima tevreden geweest.

Tot afgelopen jaar. Sinds ik ben begonnen met bootcamp (maar daarnaast ook nog steeds dans) merk ik de invloed daarvan op mijn lichaam. Ik vind krachttraining erg fijn, het sterker worden helemaal, alleen met zoveel sporten moet je goed voor jezelf blijven zorgen. Het heeft me allemaal wat moeite gekost, maar ik kan nu zeggen dat ik een lekker ritme heb gevonden. Er is alleen één klein dingetje wat lastig bleef; voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.

Sporten vraagt meer energie van je lichaam en dat merk je natuurlijk na verloop van tijd ook aan je voeding. Ik kon alles eten wat los en vast zat! Door die honger werden dat vaak niet de meest gezonde opties en dat is dan weer jammer. Voor een tijdje is dat natuurlijk erg leuk en fijn, daar heb ik dan ook zéker van genoten, maar na een beetje realistisch nagedacht te hebben moest ik toch wat gaan veranderen. Ik zou wel wat grotere porties gaan eten bij mijn lunch, avondeten en maaltijd na het sporten bijvoorbeeld. Want zo moeilijk kon het toch niet zijn? Met eten als hobby..

Dat bleek toch iets lastiger dan ik dacht en de kipfilet, kwark en eieren kwamen op een gegeven moment mijn neus uit. Het variëren in voedingsmiddelen en tegelijkertijd voldoende eiwitten binnen krijgen lukte maar niet. Dus toen ben ik mijn fitgirl-waardigheid (grapje natuurlijk) wat op gaan krikken en heb ik de zak whey besteld.

Ik eet weer zoals ik dat voorheen ook deed, met nog steeds eiwitrijke producten zoals kwark, kipfilet en eieren, omdat ik deze ook zo lekker vind, maar kan dit op de dagen dat ik sport aanvullen met eiwitpoeder. Nu hoef ik niet méér te eten dan wat me aanstaat en kan ik ook wat meer variatie houden. En wat blijkt; zelfs met eiwitpoeder kan je eindeloos variëren. Tot nu toe heb ik met succes zoveel lekkere dingen uitgeprobeerd dat ik de standaard eiwitshake nog niet heb hoeven maken.

Al met al ben ik dus bést enthousiast. En nog steeds kan ik de mensen begrijpen die er bewust voor kiezen om het niet te doen! Ben je er zelf nog niet helemaal over uit? Ik zet de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje:

Waarom wel

  • makkelijke manier om extra proteïne binnen te krijgen
  • snel in gebruik
  • goede aanvulling op je gevarieerde voeding
  • er blijkt ook naturel whey op de markt te zijn, voor wanneer je net als ik zoetstoffen als aspartaam/sucralose wilt vermijden

Waarom niet

  • kosten (15-20 euro voor een kilo, afhankelijk van de kwaliteit)
  • er zijn ook genoeg voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten
  • wanneer je de poederige substantie niet lekker vindt

En wat doe je er dan mee? Ik ben van plan om een paar succesreceptjes binnenkort hier met jullie te delen, mocht daar interesse voor zijn, maar denk bijvoorbeeld aan:

  • een smoothie (met een shake uit de blender krijg je zo’n lekkere fluffy milkshake-achtige drank)
  • toevoeging voor je (overnight)oats of yoghurt
  • een mugcake
  • bananenpannenkoek

Dit artikel is puur mijn eigen mening/ervaring. Iedereen heeft natuurlijk andere behoeftes, dus kijk vooral naar je eigen wensen! Wie weet kan ik met deze informatie helpen te bepalen wat bij jou past. Maar wil je nog meer weten? Dit artikel van Teni is heel erg handig. 

 

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen… wel of geen extra eiwitten gebruiken?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

2 gedachtes over “Eiwitpoeder, waarom nu wel?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s