Verplicht rust houden? Dit kan je doen

Het is niet leuk om verplicht in bed of thuis te moeten blijven. Wanneer je lichaam even niet meewerkt heb je geen andere keus, maar leuk is natuurlijk anders. Alle chronisch zieken zullen dit maar al te goed herkennen, al is dit natuurlijk iets wat iedereen wel eens meemaakt.

Zelf heb ik dit ook regelmatig, maar heb ik er in de loop van de jaren gelukkig beter mee om leren gaan. Want zelfs van zulke momenten kun je iets maken! Dus ben je momenteel gevloerd door een griepje, of is dit jammer genoeg iets waar je vaker rekening mee moet houden, ook nu kan je nog iets.

rusten

Stop met balen

Het is logisch. Niemand wil verplicht moeten rusten. Er zijn vast nog zoveel andere dingen die je moet doen. En daar blijf je dan ook constant aan denken. Stop daarmee! Het heeft geen zin om je hier druk over te maken, je kunt er niets aan veranderen. Wanneer je zorgt voor voldoende rust ben je er waarschijnlijk eerder vanaf en kun je ook weer sneller verder met je taken. De wereld zal in de tussentijd niet vergaan.

Tijdens je rust kan je misschien wel (op een laag pitje!) ervoor zorgen dat je achterstand minder groot wordt en je straks weer makkelijker aan de slag kunt. Een beetje tactisch voorbereiden dus.. Wat ik vaak doe is (vanuit bed)

  • Samenvattingen schrijven. Omdat aan school werken vaak teveel gevraagd is, begin ik alvast met het schrijven van samenvattingen. Kost niet zoveel energie, maar je neemt onbewust nog wel wat op!
  • Mijn trainingen voorbereiden. Al staat mijn hoofd totaal niet naar bewegen, ik kan wel alvast nadenken over wat ik straks zou kúnnen doen. Hoef ik dat in ieder geval niet meer te doen wanneer ik me beter voel!
  • Boeken of blogs lezen. Dat zijn van die dingen waar ik mijn energie normaal gesproken liever niet aan wil besteden. Dus dan maar wanneer ik niet anders kan!
  • Nagels lakken. Ook iets waar ik normaal geen energie en tijd voor vrijmaak. Dat maakt het wel een relaxed ‘werkje’ om nu te doen.

 

En wanneer je echt niet meer in staat bent om vanuit bed/bank jezelf voor te bereiden op de dagen dat je je weer goed voelt, dan zit er nog maar één ding op: eraan toegeven. Schuif alle taken aan de kant (draag ze over aan iemand anders wanneer dit mogelijk is, of schrijf ze op een to-do list en probeer ze zo uit je hoofd te halen) en gun jezelf de rust.

Het enige wat ik op zo’n moment nog doe: Netflixen. Een beetje afleiding en vermaak, dat is het. En is kijken en luisteren nog te veel? Misschien kan een rustig muziekje of ASMR video je nog helpen.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je er weer zo snel mogelijk vanaf bent!

Wat doe jij meestal op zulke momenten?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s