Waar moet je op letten met (buiten) sporten in de winter?

Twee weken geleden kwam het artikel ‘lekker (buiten) blijven sporten in de winter‘ online, met genoeg redenen om tóch te blijven sporten. Ook nu het kouder wordt, en ook buiten! Daar komen natuurlijk wel wat meer dingen bij kijken dan normaal, vandaar dit artikel. Waar moet je allemaal rekening mee houden?

img_20161104_132145

 

 

 

 

 

 

 

 

Het allerbelangrijkste is natuurlijk je kleding. Dit moet je goed warm houden, maar het hoeft niet per se hele dikke kleding te zijn. Thermokleding is handig, al moet je daarover nog steeds extra laagjes dragen. Zo kan je het beste na de warming up een laag uittrekken en deze net voor de cooling down weer aan doen. Meerdere laagjes houden de lucht ertussen vast en zorgen zo voor extra warmte. Ik draag op echt koude dagen tijdens het lesgeven een lang thermoshirt met daarover een trui, een dun sportjasje en dan uiteindelijk nog de jas van mijn werkgever. Wanneer ik zelf zou sporten is dit natuurlijk te warm zijn maar ik sta na het uitleggen van de oefeningen veel stil. Een dun sportjasje wat de wind tegenhoudt is wel een echte aanrader!

Ook met de warming up moet je rekening houden. In een koude omgeving zou ik hier zeker een kwartiertje voor uittrekken en zoals een warming up altijd hoort te zijn; gebaseerd op hetgeen wat je erna gaat doen, hartslag en ademhaling verhogend en fysiek en mentaal voorbereidend.

Waar je misschien niet zo snel aan zou denken is voldoende drinken. In de zomer heb je al snel dorst, in de winter vergeten we het drinken vaak.. Jammer want het is wel zeker belangrijk. Je transpireert nog steeds én verliest ook veel vocht bij je ademhaling. Zo kan je beter tussendoor kleine slokjes water nemen, en niet een hele bidon wanneer je klaar bent. (Je maag kan dit niet zo leuk vinden)

Krachtoefeningen kunnen nog steeds, maar niet of maar kort op de grond! Hierdoor koel je natuurlijk als een malle af en het is zelfs gevaarlijk. Je kan nog best een paar keer opdrukken op de grond, wel met handschoenen aan natuurlijk, alleen geen oefeningen doen waarbij je met je hele onderrug op de grond ligt bijvoorbeeld. En één minuutje maximaal en dan meteen weer omhoog!

Kijk ook naar de ondergrond. In de herfst zijn er veel bladeren, wat heel glad kan zijn en eventuele kuilen verbergt. En met vorst moet je natuurlijk helemaal opletten. Zorg voor goede schoenen en blijf lekker op de paden.

 

Dat waren tot zover mijn tips! Ik heb ook wel eens geen zin om ’s avonds nog naar buiten te gaan voor bootcamp, maar wanneer je dan klaar bent voelt het zó goed. Dus probeer lekker zo veel mogelijk te blijven gaan ;)

Heb jij nog tips?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Waar moet je op letten met (buiten) sporten in de winter?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s