Lekker (buiten) blijven sporten in de winter

Het kan je haast niet zijn ontgaan, het begint weer kóud te worden! De handschoenen kunnen weer uit de kast en ’s ochtends mag er weer gekrabd worden. Niet iets waar de meeste mensen om staan te springen (ik ook echt niet) en zo hebben we vaak de neiging om lekker binnen te blijven. In plaats van ’s avonds te gaan sporten is het veel verleidelijker om met een dekentje en warme kop chocomel op de bank te gaan hangen. Logisch. Maar op de lange termijn niet zo’n goed idee!

Natuurlijk moet je jezelf af en toe een rustmomentje en wat lekkers gunnen, maar wanneer je dit de hele winter door iedere avond, bij wijze van spreke, zou doen dan kom je daar a. niet beter uit en b. is het ook niet speciaal meer. Toch blijven afwisselen met wat sporten dus!

Regelmatig blijven fietsen en wandelen voldoet prima (denk aan de vitamine D!) Al kan buiten sporten toch ook nog steeds. Echt waar. Het vergt alleen iets meer aanpassing. Zo doe ik in mijn bootcamp lessen geen oefeningen meer op de grond wanneer het vriest en staan we tussendoor nooit stil, misschien alleen even snel voor een slokje water. Waar je nog meer rekening mee moet houden komt later, want ik wil eerst beginnen wáárom je nog buiten zou kunnen/moeten sporten.

14572897_988607751286013_6382887409817123067_n

Dus, wat levert het ons op Ise?

1. Het is beter voor je humeur.
En daarvoor hoef je geen uren naar buiten. Vijf minuten het park in en je voelt je al beter. Volgens een onderzoek zijn mensen die buiten sporten nadien veel blijer, dan mensen die naar de sportschool gaan. Wat mij betreft 100% waar, ik voel mij na een uurtje bootcamp altijd súper blij en het douchen daarna is nog nooit zo fijn geweest. 

2. Sporten geeft meer energie.
Iedereen blijft het liefste in de winter dicht bij de verwarming, lekker comfortabel op de bank met een dekentje. Heerlijk natuurlijk, maar hierdoor zak je als een plumpudding in elkaar. Je voelt dat je steeds minder energie hebt, waardoor de zin om in de kou te gaan sporten steeds lager wordt. Toch is doorzetten belangrijk want buiten sporten geeft je uiteindelijk meer energie terug dan de inspanning zelf. Je zou de kou hierin ook kunnen vervangen voor chronisch vermoeid zijn. In eerste instantie lijkt het alleen maar energie te kosten, maar je krijgt er juist energie van!

3. Weerstand verhogen
Zodra je thuis in de warmte blijft zitten en niet aan sport doet, ben je meer vatbaar voor een griepje of verkoudheid. Buiten sporten zal je weerstand een enorme boost geven, waardoor je beter bestand bent tegen een griepje. Natuurlijk kan je nog steeds te maken krijgen met een griepje, maar door een betere weerstand wordt daar door je lichaam sneller voor gehandeld. En met een fitter lichaam ben je altijd weer sneller de oude!

4. Je verbrand meer calorieën in de kou
Bij de inspanning die je in de zomerperiode maakt, verbrand je voor dezelfde inspanning in de winterperiode meer calorieën. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar toch is het waar. Dit komt omdat je lichaam harder moet werken om op temperatuur te blijven waardoor de calorieën sneller weggaan. Niet verkeerd, met al die stamppot, warme chocomel en pepernoten, ofniet? ;)

5. Warmte door een betere bloedcirculatie
Zodra je naar buiten gaat, sta je meestal te rillen van de kou. Hierdoor heb je meer redenen om direct de warming-up te gaan doen en te beginnen met rennen of de training. Daardoor heb je het al vrij snel weer warm doordat je bloed beter gaat circuleren. Door deze verbeterde circulatie van het bloed, houd het je langer warm. Prima motivatie om meteen aan de slag te gaan!

 

Ik denk dat dit wel genoeg redenen zijn waarom je nog steeds buiten zou kunnen sporten. Je moet even die drempel over (letterlijk en figuurlijk) maar geloof me, wanneer je toch bent geweest voelt het érg goed. Waar je precies op moet letten krijgen jullie volgende week te horen.

Zeg eens, blijf jij buiten sporten in de winter?

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

De credits voor deze punten gaan naar CityBootcamp!

Advertenties

4 gedachtes over “Lekker (buiten) blijven sporten in de winter

  1. Ik ben eigenlijk in de zomer toen het echt te warm was, gestopt met hardlopen. Maar ik heb toch de drang weer om te gaan rennen, maar loop een beetje tegen een probleem aan. Ik weet niet wat ik aan moet trekken met dit weer, hoeveel laagjes enzovoort. Ik wil het niet te koud en niet te warm hebben.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s