Mijn oefeningen van oktober en november

Op dit moment is mijn conditie erg goed, maar dit is natuurlijk niet altijd zo geweest. Tijdens mijn revalidatie 7 jaar geleden ben ik van ‘kasplantje’ weer naar een schoolgaand 13-jarig meisje gegaan, en vanaf daar heb ik het verder opgebouwd. Eerst met hulp van een fysiotherapeut, later op eigen initiatief. Door mijn interesse voor bewegen ben ik nu fitter dan ik eerst had durven dromen, en ik heb er mijn roeping van gemaakt anderen hier ook bij te helpen!

 

Een van de dingen die hierbij geholpen hebben is het doen van oefeningen. In beweging blijven is de key tot een fitter leven (of een leven waarbij fibromyalgie minder op de voorgrond staat) en met goede oefeningen op de juiste momenten kan je dan ook sterker worden. Of leniger. Of je dag beter volhouden. Wat het doel ook is, je zal er een paar keer per week voor moeten werken. 

Ikzelf probeer meer kracht te krijgen (om mijn bootcamp-leden bij te kunnen houden, om als fysiotherapeute straks goed te kunnen behandelen én om zo de dag beter door te komen) en daarom is het belangrijk om drie keer per week een vorm van krachttraining te doen. Deze doelen zullen voor jou waarschijnlijk weer heel anders zijn en daarom is het jammer genoeg niet mogelijk een kant en klaar trainingsschema van iemand over te nemen. Dat is in ieder geval niet aan te raden. Niet dat ik je daar niet bij kan helpen, in tegendeel! Maar hoe dat precies in zijn werk gaat, dat komt later nog ;)

Tot die tijd deel ik lekker mijn oefeningen met jullie. Daar kan je misschien al wat inspiratie uit ophalen om mee aan de slag te gaan. En bij vragen mag je mij ook altijd mailen!

Dit schema is van oktober en november, daarna is het namelijk weer tijd om te veranderen van oefeningen. Je lichaam past zich namelijk aan, als het goed is merk je ook dat het makkelijker wordt, en dus haal je er minder vooruitgang uit. Omdat ik niet genoeg energie heb om iedere dag heel erg lang te trainen deel ik het op. Een dag benen, een dag armen en een dag buikspieren. De tweede en derde keer van die spiergroepen zitten al verwerkt in het lesgeven (wat ik twee keer in de week doe). Tijdens mijn bijbaantje heb ik dus meteen mijn eigen sportmoment, komt dat even fijn uit!

Wanneer je zelf verder nog niet aan het sporten bent is het dus wel belangrijk dat je drie momenten in de week in gaat plannen. Begin dan met één grote spiergroep, en dat kan je dan later uit gaan bouwen. Ik schreef eerder al een artikel ‘hoe maak je een trainingsschema voor jezelf?‘ en ‘hoe pas je je trainingsschema aan?‘ waarin je veel basisprincipes nog eens terug kunt lezen. Laten we nu verder gaan met een concreet voorbeeld, mijn schema van de afgelopen maanden! Wat oefeningen om je een beter beeld te geven.

 

2016-11-22

 

Dit is puur een geheugensteuntje voor mijzelf. Ik kan me voorstellen dat je niet meteen een beeld hebt bij iedere oefening! Hierbij kan Google of Youtube je een handje helpen. Een paar voorbeeldoefeningen dus, voor degene die ook zijn/haar benen, armen of buik sterker wilt maken. Het aantal herhalingen en momenten in de week zal voor jou hoogst waarschijnlijk anders zijn. Wel belangrijk is (ongeacht de oefeningen of het aantal herhalingen): neem 30 seconden rust tussen de oefeningen, dus wanneer je van B naar C gaat enzovoort, en 1 minuut rust na iedere set. Dus wanneer je van E weer naar B van de volgende regel gaat.

Voor mij is dit pittig, twee jaar geleden zou ik dit namelijk nog niet voor elkaar hebben gekregen. Rustig opbouwen is daarbij heel erg belangrijk. Begin eerst met een makkelijkere oefening en/of minder herhalingen. De rest komt dan later wel! Zelf merk ik al dat het eind november is en kan ik deze oefeningen alweer makkelijker aan. Iets wat jij ook kunt bereiken.

 

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Mijn oefeningen van oktober en november

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s