Niveau 3 bewegen

Ik ben van mening dat iedereen aan beweging kan doen. En dat ook zou moeten doen! Niet allemaal op dezelfde manier natuurlijk, maar zoals dat bij jóu past. Want ieder lichaam is verschillend dus ga jezelf dan ook alsjeblieft niet met iemand anders vergelijken. Dat Annamarie Thomas een wereldrecord schaatste met Bechterew, wil gelukkig niet zeggen dat wij dat ook moeten kunnen! Het laat alleen zien dat alles mogelijk is.

Je hoort aan enige vorm van beweging te doen voor je gezondheid, maar het moet natuurlijk ook leuk zijn! En ik snap dat wanneer het enorm veel pijn doet en het je zoveel energie kost, het niet meer leuk is. Dus ik ga je vooral aanraden iets te vinden wat je echt leuk vindt; want dan krijg je er ook een vorm van energie voor terug.

img_20161009_114402

Het laatste artikel in deze reeks. Bewegen niveau 3, de zwaarste variant. De eerste twee artikelen kun je hier terugvinden. Nu gaan we verder voor de ‘diehards’ onder ons!

HIIT oftewel High Intensity Interval Training is een ideale trainingsvorm voor de gevorderde sporters. Omdat het heel erg explosief is wordt het lichaam zwaar belast. Dus voor mensen met bijvoorbeeld gewrichtsklachten, hart- of longproblemen is het aan te raden eerst contact op te nemen met een dokter of fysiotherapeut.

Zoals de naam al zegt train je met intervallen. Periodes van hoge intensiteit (maximaal) wissel je af met gemiddelde activiteit. Het aantal secondes dat je bezig bent moet je gaan opbouwen, vaak beginnende bij 30. In totaal duurt een HIIT niet meer dan 20 minuten, maar doordat je die energiereserves in de spieren zo uitput duurt het wel 24-48 uur voodat je lichaam deze weer heeft aangevult, wat zorgt voor vetverbranding. In de oefeningen valt eindeloos te varieren, zo zou je bij wijze van spreken dus ook al thuis op een hometrainer aan de slag kunnen. Natuurlijk zou ik je wel adviseren eerst onder begeleiding te beginnen. Vergeet ook de warming up/cooling down niet! Meer informatie kun je onder andere op deze site vinden.

Hardlopen. Ikzelf vind het verschrikkelijk, maar er zijn ook héél erg veel mensen die er van houden. Het moet je liggen! Super goed voor je conditie en eventueel afvallen. Ook hierbij zijn weer een hoop programma’s beschikbaar die kunnen helpen bij het rustig opbouwen. (Denk aan hardlopen met Evy bijvoorbeeld) Want helaas is hardlopen ook een blessuregevoelige sport! Vanwege de repeterende beweging belast je constant dezelfde spiergroepen en gewrichten, vandaar dat sommige mensen het ook niet fijn vinden.

Daarom kom ik bij het volgende: bootcamp of crossfit. Krachtoefeningen afgewisseld met conditie! Voor mijn lichaam is dit ideaal, maar ook dit is natuurlijk weer bij iedereen anders. In iedere stad zijn wel verschillende plekken om bijvoorbeeld aan bootcamp te doen, dus ook met verschillende groepen. Vraag van te voren goed naar het niveau en vertel wat je klachten zijn. Als het goed is kan je trainer er dan rekening mee houden! Zo kan je lekker in groepsverband (extra motivatie en gezelligheid!) buiten sporten. Bij citybootcamp kan je een gratis proefles nemen, dus je kan het altijd proberen!

 

Aan wat voor vorm van beweging doe jij?

Succes! En laat vooral even weten wat je ervan vond.

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “Niveau 3 bewegen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s