5 tips om gezonder te leven – deel 2

Het is al een half jaar geleden dat ik 5 simpele tips gaf om gezonder te leven. Over wat nou precies gezond is zou je een hele reeks boeken kunnen schrijven, en dan is daar per persoon nog over te discussiëren, maar ik bedoel hierbij dus kleine dingetjes die je kunt veranderen in je levensstijl. Om actiever, fitter, energierijker te worden. Of slanker. Net wat je doel is!

Zoals ik hier al zei: mocht je nou geen idee hebben waar te beginnen, dan kan dit je misschien helpen. En zelf aanvullen mag ook hé. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hierin zijn, dus deel ze vooral.

20160407_200411

1. Geen pakjes/zakjes. Het is lekker makkelijk, ja. Maar daar is ook alles mee gezegd. Zo’n beetje alles wat je in de supermarkt kunt vinden bestaat uit meerdere ingrediënten, plus een hele hoop toevoegingen. Eten hoort niet te bestaan uit ingrediënten, het moet zélf het ingrediënt zijn. Volg je me nog? Maak een lekkere maaltijd met volkorenrijst, groenten en een stukje vlees of vis met eigen kruiden. Daar heb je geen pak wereldgerechten (voorbeeldje) voor nodig.

2. Te is niet goed. Te veel koffie, alcohol, verzadigd vet etc etc. Dat spreekt voor zich. Maar ga voor afwisseling! Variatie is belangrijk, zo houd je het leuk en krijg je eerder alle voedingsstoffen binnen.

3. Vind iets wat je leuk vindt. Ga jezelf niet iets met tegenzin opleggen! Vind je koken verschrikkelijk? Kook dan op zondagavond voor de hele week en stop alles in de vriezer. Geen zin meer om ’s avonds te sporten? Kijk of je tussendoor niet meer kan bewegen (fietsen, wandelen, vaker de trap pakken) of zoek een maatje om elkaar te motiveren.

4. Doe ook eens helemaal niets! Je zult zelf ook vast wel merken dat stress geen positieve invloed heeft. Maar stiekem gebeurt dit al een stuk sneller dan je denkt. Geef jezelf ook voldoende rust en doe eens een momentje hélemaal niets. Met een opgeruimd hoofd zit je automatisch beter in je vel.

5. Een avondmaaltijd zou moeten bestaan uit 2/4 groente, 1/4 vlees, vis of vleesvervanger en 1/4 granen/koolhydraten. Vaak is dit niet het geval, maar 5% van de Nederlandse bevolking eet namelijk voldoende groente. Terwijl groente veel voedingsstoffen en vezels bevat, én laag is in calorieën. Win-win toch?

 

Wat voor tips zou jij geven?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Bron 

Advertenties

Een gedachte over “5 tips om gezonder te leven – deel 2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s