Niveau 2 bewegen

Ik ben van mening dat iedereen aan beweging kan doen. En dat ook zou moeten doen! Niet allemaal op dezelfde manier natuurlijk, maar zoals dat bij jóu past. Want ieder lichaam is verschillend dus ga jezelf dan ook alsjeblieft niet met iemand anders vergelijken. Dat Annamarie Thomas een wereldrecord schaatste met Bechterew, wil gelukkig niet zeggen dat wij dat ook moeten kunnen! Het laat alleen zien dat alles mogelijk is.

Je hoort aan enige vorm van beweging te doen voor je gezondheid, maar het moet natuurlijk ook leuk zijn! En ik snap dat wanneer het enorm veel pijn doet en het je zoveel energie kost, het niet meer leuk is. Dus ik ga je vooral aanraden iets te vinden wat je echt leuk vindt; want dan krijg je er ook een vorm van energie voor terug.

img_20161009_114402

Vorige week zijn we begonnen met niveau 1; dat bericht vind je hier. En vandaag is het tijd om een stapje verder te gaan!

 

Zoals?

Hardlopen, maar dan eerst op een loopband. Zoals ik in het vorige bericht al zei; het liefst zo veel mogelijk buiten! Waarom dan toch de loopband? Vanwege de snelheid. Deze kan je zelf instellen en zo is het makkelijk op te bouwen. En dan daarna lekker naar buiten, of het tussendoor afwisselen.

Fietsen met weerstand is ook zo iets handigs om meer kracht (en conditie) mee op te bouwen. Dit kan door je elektrische fiets op een lagere stand te zetten of in een hogere versnelling te gaan fietsen, of anders toch even op de hometrainer te gaan. Hierbij kun je weer heel langzaam en gecontroleerd opbouwen, waarna je later weer lekker buiten door kunt gaan!

Lichte krachttraining is ook zeker iets waar je nu al mee kunt beginnen. Doe dit wel onder begeleiding bij een personal trainer of fysiotherapeut! Met een goed schema en heel rustig opbouwen kan je zeker sterker worden. Dat zorgt ervoor dat je uiteindelijk ook gemakkelijker de dag doorkomt.

Naast kracht is flexibiliteit natuurlijk ook heel belangrijk. Wanneer je niet meer de hele dag stilzit zal dit sowieso al verbeteren, maar yoga kan hier ook goed aan meehelpen. Er zijn zoveel verschillende vormen, maar over het algemeen train je hierbij ook weer wat spierkracht! Het is leuk om dit in een groep te doen, en daarbij neem ik aan dat je ook goede begeleiding krijgt, maar het zou ook met een eigen matje thuis kunnen. Youtube staat namelijk vol met fijne video’s om zelf aan de slag te gaan.

 

Probeer het gewoon eens uit! Succes, en laat me vooral weten wat je ervan vond.

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

3 gedachtes over “Niveau 2 bewegen

  1. Wat ik me afvraag: hoe kom je aan die niveau-indeling? Is die ergens zo beschreven?
    Het viel me namelijk op dat ik van niveau 1 maar één van de drie dingen kan doen en dan ook alleen op een aangepaste fiets. En niveau 2 begint dan meteen al met hardlopen… terwijl yoga en lichte krachttraining weer wel te doen zijn voor mij.

    Met die niveau-indeling lijkt het alsof ik maar weinig kan, maar ik ben wel zo’n 8 uur per week actief aan het trainen.
    Het geeft zo’n scherf beeld…

    Like

    • Nee daar is geen vaste indeling voor! Wat je wel en niet kan is voor iedereen anders en deze niveaus zijn gebaseerd op wat meestal zo is.
      Dus dan kan het inderdaad zo zijn dat je van een stapje verder misschien meer kunt. Ik snap dat dat niet zo’n fijn beeld geeft..

      Ik heb geprobeerd een soort richtlijn te maken die je aan kunt houden om het bewegen rustig op te bouwen. Het zal in geen geval zo zijn dat je precies deze rijtjes kan volgen. Zo werkt het helaas niet. Ieder geval is anders en dat heeft echt maatwerk nodig! Vandaar een soort ‘richtlijn’.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s