Niveau 1 bewegen

Ik ben van mening dat iedereen aan beweging kan doen. En dat ook zou moeten doen! Niet allemaal op dezelfde manier natuurlijk, maar zoals dat bij jóu past. Want ieder lichaam is verschillend dus ga jezelf dan ook alsjeblieft niet met iemand anders vergelijken. Dat Annamarie Thomas een wereldrecord schaatste met Bechterew, wil gelukkig niet zeggen dat wij dat ook moeten kunnen! Het laat alleen zien dat alles mogelijk is.

Je hoort aan enige vorm van beweging te doen voor je gezondheid, maar het moet natuurlijk ook leuk zijn! En ik snap dat wanneer het enorm veel pijn doet en het je zoveel energie kost, het niet meer leuk is. Dus ik ga je vooral aanraden iets te vinden wat je echt leuk vindt; want dan krijg je er ook een vorm van energie voor terug.

Zo kom ik altijd fysiek uitgeput terug van bootcamp of dansen, maar wel met een dikke energie boost! Een soort endorfine rush. Heerlijk ;)

img_20161009_114402

Wil je weten hoe jij ook kan beginnen met bewegen?

Om je een beetje op weg te helpen ga ik je wat gestructureerde voorbeelden geven; bewegen op niveau 1, 2 en 3. Vandaag beginnen we, uiteraard, met niveau 1. De ‘beginners’. Iemand die hiervoor nog niet aan beweging deed zou hiermee kunnen beginnen en zo een beetje kracht en conditie opbouwen. Doe dit wel heel erg langzaam! Zeker voor iemand die met chronische pijn leeft, maar ook om blessures te voorkomen.

Oké, en hoe dan?

Zwemmen is een goed voorbeeld. Omdat je bijna gewichtsloos bent door het water komt er niet zoveel belasting op je gewrichten, vandaar dat dit ook een van de beste manieren van bewegen is voor onder andere mensen met reuma. Ideaal om mee te beginnen dus. Je gebruikt alle grote spiergroepen en het zorgt er ook voor dat je hartslag en ademhaling omhoog gaat. Er zijn zwembaden die speciale zwemgroepen hebben of warmer water (helemaal fijn) dus vraag dit even na!

Wandelen is iets wat je altijd en overal kunt doen, dat maakt het zo handig. Je hebt alleen een paar goede schoenen nodig en warme kleding in de winter; en gaan! Ik kreeg na mijn revalidatie van de fysio de opdracht om zelf aan de slag te gaan met bewegen en hij gaf ook als tip wandelen. Als eerste moest ik een paar keer in de week een blokje om (nou was onze straat maar heel erg kort dus dat kostte me nog geen 5 minuten) en daarna werd dat iedere week een straatje verder. Aan het eind van de zomer was ik een uur/anderhalf uur weg! Dat zou me nu niet eens meer lukken, maar met rustig opbouwen kom je er dus wél.

Wat ik je ook nog mee kan geven is fietsen. Je kan een hometrainer aanschaffen en binnen voor de tv rustig gaan fietsen, maar buiten zijn is zo veel beter! Voor je gemoedstoestand, vitamine D3 etc etc. Lekker naar buiten dus, eventueel op een fiets met trapondersteuning. Zo kan je ook met een hele lage conditie toch beginnen met bewegen. Als je weinig tijd hebt vervang je het voor de auto op korte afstanden, maar anders kan je ook altijd beginnen met een kort rondje en dit net als bij het lopen verder uitbouwen.

Wat trouwens ook voor beide geldt; zoek een maatje! Met z’n tweeën ga je sneller én kan je er meteen een leuk uitje van maken. Stop ondertussen ergens voor een kop koffie, rust even uit, en ga dan weer verder..

 

Succes! En laat me vooral weten wat je ervan vond!

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

2 gedachtes over “Niveau 1 bewegen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s