5 tips om beter in te kunnen slapen

Niet goed in kunnen slapen is verschrikkelijk. Dit kan bij veel mensen een hoop frustratie geven. Zo ook bij mij! Gelukkig heb ik er de laatste tijd niet zo heel veel last van, mede doordat ik een paar trucjes heb ontdekt die voor mij goed werken.

Ik denk dat het per persoon ook kan verschillen wat helpt en wat niet. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad dit te delen. Wie weet werkt het ook voor jou! En zo niet, dan weet jij misschien weer andere dingen te vertellen..

20160130_104611

 

Wat ik zelf in mijn periode in Uganda heb ontdekt is lezen. Daar was er geen tv of computer om ’s avonds mee bezig te zijn, maar deden we een spelletje en lazen we heel veel boeken. Ik heb nog nooit zo goed geslapen! Eenmaal thuis was dit wel wat moeilijker vol te houden maar ik merkte nog steeds dat lezen voor het slapen gaan heel ontspannend werkt. Je bent even in een totaal andere wereld, je denkt niet aan andere dingen en je sust zo langzaam in slaap.

Het gebruiken van elektronica wordt eigenlijk overal afgeraden, al maak ik me hier tegenwoordig wel weer schuldig aan. Want als ik écht niet kan slapen ga ik youtube video’s kijken. Speciale video’s om in slaap te vallen! De term die ze daarvoor gebruiken is asmr , wat staat voor autonomous sensory meridian response. In deze video’s wordt er gefluisterd en maakt men allerlei zachte, ontspannende geluiden. Op het begin is dit misschien een beetje ongemakkelijk, en lang niet iedereen vindt het fijn, maar het kan ook heel goed werken.

De tijd waarop je gaat slapen zegt ook veel. Wanneer je altijd op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat werkt dit alleen maar in je voordeel. Ik weet dat dit echt niet altijd kan, maar probeer het eens uit. Wanneer je een tijdje rond dezelfde tijd gaat slapen zul je je ook eerder moe voelen op dat moment.

IMG_7165

 

Daarbij kan je nog een andere gewoonte toevoegen. Iets wat je standaard iedere dag gaat doen voordat je gaat slapen. Een soort seintje voor je lichaam dat je zo wilt gaan slapen! Zo drink ik iedere avond een kopje thee voordat ik in bed ga liggen (of soms zelfs in bed nog) en die routine helpt ook.

In deze periode zal dit wat moeilijker worden, en ook voor veel slaapproblemen zorgen; de temperatuur in je slaapkamer. Deze wil je namelijk echt niet te hoog hebben. Iets wat wel lastig is in de zomer en als je net als ik in dezelfde kamer woont en slaapt. Ik zette de laatste dagen daarom een uur van te voren alle ramen nog even open zodat er flink veel frisse lucht naar binnen kon!

 

Op dit moment werkt dit voor mij het beste. Soms kan het ook veranderen hoor. En iedereen reageert er ook weer anders op!

Wat zou jij aanraden?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

Een gedachte over “5 tips om beter in te kunnen slapen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s