Food ‘preppen’ voor beginners

Deze week heb ik drie dagen stage gelopen op de fysiotherapie afdeling in het ziekenhuis. Super leuk, maar dat waren zo’n lange en vermoeiende dagen! Een hele schooldag kan ik nu voortaan wel volhouden, wetende dat het maar voor even is. Maar werkdagen van 08.00 tot 16.30, nee dat gaat me echt niet lukken. Voor deze drie dagen heb ik me daar over heen weten te zetten en het toch gedaan, maar verder heb ik dan ook helemaal niets kunnen doen. Stage – eten – Netflix – slapen. En dat drie keer achter elkaar. Voor een paar dagen is dat niet erg hoor, dat heb ik er wel voor over ;)

Wat dan ideaal is, is als je ’s avonds niet meer hoeft te koken. Maar dan wil ik wel lekkere, voedzame maaltijden eten en niet naar de snackbar gaan. Dus maak ik het zelf al eerder klaar en vries ik het in. Iets wat je de laatste tijd veel voorbij ziet komen onder de naam preppen.

20160502_175814

 

Wil je weten wat het precies inhoudt en hoe ik zoiets klaarmaak?

Ik heb op zondagmiddag drie maaltijden klaargemaakt, plus wat tussendoortjes. In totaal koste me dat ongeveer 2 uur. Maar de dagen erna hoef je dan ook helemaal niets meer te doen, anders dan het in de magnetron zetten. Normaal gesproken kookt men dan ook meteen de pasta of rijst, ik heb dat dit keer niet gedaan. Persoonlijk vind ik het toch lekkerder om dat op het moment zelf nog te doen. Een pannetje met bijvoorbeeld rijst of pasta opzetten is natuurlijk ook geen moeite.

20160502_182719

Dit is wat ik, ongeveer, voor drie dagen heb klaargemaakt:

  • 300 gram kipfilet
  • halve courgette
  • rode paprika
  • een kleine ui
  • stronk broccoli

Het grootste werk is om alles te snijden. Je zou natuurlijk ook al gesneden groenten kunnen kopen, dan ben je helemaal snel klaar. De broccoli zet ik als eerste op om alvast voor te garen. De kip gaat dan in de pan met een hoop cajun kruiden (mijn favoriet) en wanneer dit bijna klaar is gaan de andere groenten erbij. Ik heb er toen nog wat paprika en kerrie poeder bij gedaan, maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf!

Wanneer het klaar is kan je het alvast in bakjes verdelen, maar is het belangrijk om het goed af te laten koelen, voordat je het in de vriezer of koelkast zet. Ik heb vervolgens op maandag wat volkorenpasta gekookt, dinsdag eiernoedels en woensdag couscous klaargemaakt. Koste niet zoveel tijd en zo heb je toch nog een redelijk verse maaltijd, die niet iedere dag hetzelfde is!

 

Maak jij wel eens op deze manier je eten klaar? Of zou je het willen proberen? Het artikel met snacks die je van te voren kunt ‘preppen’ komt er binnenkort aan ;)

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN

Advertenties

6 gedachtes over “Food ‘preppen’ voor beginners

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s