Tips bij ochtendstijfheid

De hel in de winter; ’s ochtends uit je bed komen. Het blijft een hatelijk moment, ik denk voor iedereen wel. Maar het hele opstaan (en dan bedoel ik meer het eerste uur/anderhalf uur nadat je wakker wordt) kan helemaal lastig zijn als je chronisch ziek bent. Ik denk dat veel mensen met fibromyalgie het herkennen als ik zeg dat ik ’s ochtends het eerste uur net een oma van 85 lijk. Qua bewegen dan..

Ik ben op dat moment super stijf en heb nog meer pijn dan normaal. Met mijn hoofd ben ik er vaak ook nog niet helemaal bij.. Het is dan lastig om het eerste uur op school te zijn, en áls ik er ben functioneer ik ook nog niet echt. Goed, wat doe je daar aan?

20160130_104611

In het ergste geval ga ik voor ibuprofen, maar ik ben geen dokter en zal dit dus ook niet adviseren. Ik gebruik het ook alleen als het écht nodig is om meteen al dingen te gaan doen. Anders gun ik mijn lichaam een paar uurtjes rustig opstarten. Enne, wel altijd wat eten erbij/van te voren!

Tegenwoordig gebruik ik hem niet meer, maar een wake up light heeft mij wel voor een lange tijd uit bed geholpen. Je wordt veel relaxer wakker vind ik! Ik moest daarnaast wel altijd nog een of twee gewone wekkers zetten omdat je soms toch nog een beetje half slaapt als het licht al aan gaat. Verder is het altijd slim om een hele felle lamp dicht bij je bed te zetten en die meteen aan te doen!

Een aantal jaar geleden, toen het opstaan echt een hel was, kwam mijn moeder altijd met een kopje thee aanzetten. Zo start je toch al een beetje je dag, ondanks dat je nog niet in staat bent om uit bed te komen. Maar hiervoor heb je natuurlijk wel een beetje hulp nodig ;)

En dan de belangrijkste twee: geef jezelf de tijd! Het is zó vervelend als je lichaam niet mee wilt werken, maar jezelf ertegen verzetten maakt het alleen nog maar erger. Probeer dus te accepteren dat die ochtenden niet altijd fijn zijn en maak er het beste van. Misschien werkt het wel om je wekker wat eerder te zetten, zodat je toch rustiger aan kunt doen!

Wat mij betreft ook heel goed werkt is het opschrijven van een doel om op te staan! Ik heb dit zelf een jaar lang gedaan, puur om mezelf te motiveren. Ik denk dat 2/3e van de redenen was; mijn vriendinnen op school zien, maar dat maakt niet uit, want het hielp! Je hoeft het natuurlijk niet per se op te schrijven want het kan gewoon in je hoofd, maar het is op een moeilijk moment misschien wel fijn om terug te lezen :)

 

Oké, tot zover mijn tips (tot nu toe), heeft er iemand nog aanvullingen?

Fijn weekend allemaal!

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN’

Advertenties

9 gedachtes over “Tips bij ochtendstijfheid

  1. De tijd nemen helpt heel erg ja. Ik doe er iedere ochtend minstens een half uur over om op te staan. Als ik nergens heen hoef zelfs een uur.
    Wat mij ook helpt is op slechte dagen mijn elektrische deken even aanzetten

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s