Pijnverlichting bij fibromyalgie

IMG_7874

Helaas heb ikzelf, naast alle doctoren op deze hele wereld, nog geen gouden tip gevonden tegen de pijn bij een aandoening als fibromyalgie. Was het maar zo’n feest..

Gelukkig heb ik wel door de jaren heen steeds meer dingen gevonden die verlichting van de pijn kunnen geven. Laten we daar maar eens mee beginnen. Want deze tips ga ik jullie natuurlijk niet onthouden! Misschien ken je ze al, heb je er verschillende van al eens geprobeerd of ben je juist naarstig opzoek. Deel je eigen tips en ervaringen hieronder, zodat anderen daar ook weer gebruik van kunnen maken! Zo helpen we elkaar allemaal een beetje :)

Oké, let’s go.

  • warmte. Verhuizen naar een warm oord is niet voor iedereen een optie, ik snap het. Maar een warm bad, bezoek aan de zonnebank, een elektrisch deken, kruik of warmtepleisters kunnen ook al wat doen.
  • milde beweging. Dit zou je ook bij het hierboven genoemde puntje kunnen zetten, maar ik ben van mening dat zwemmen (het liefst in een warm bad) nog net wat extra’s doet. Van bewegen gaat je lichaam weer aan de gang en omdat dat met zoveel pijn niet altijd mogelijk is, is bewegen (zwemmen) in een warm bad vaak een betere optie. In eerste instantie zal bewegen of sporten vaak meer pijn geven, maar het stil blijven zitten en niet bewegen zal juist ook meer pijn geven. Het is iets waar je doorheen moet.
  • een vast ritme houden. Dit is heel moeilijk om zo te krijgen, maar naarmate dat je steeds beter lukt zal je merken dat je er ook wat voor terug krijgt. Probeer dus om op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan, op te staan, te rusten, bewegen, eten etc. Niet het meest spannende leven wat je je kunt bedenken waarschijnlijk, maar als het goed is krijg je er wel wat voor terug ;)
  • Ice Power of andere coolingsgel voor overbelaste, warme/branderige gewrichten. Ik gebruik dit bijvoorbeeld vaak als ik lang heb moeten staan of lopen.
  • magnesium supplementen. Let daarbij wel op welke vorm van magnesium je neemt, want ze worden niet allemaal even goed door het lichaam opgenomen. Magnesium zorgt onder andere voor het ontspannen van de spieren en de energiestofwisseling in het lichaam. Veel dingen die jij misschien wel wat extra kan gebruiken!

 

Nog wat meer algemene tips vind je hier.

Heb jij nog dingen om het rijtje mee aan te vullen?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN’

Advertenties

11 gedachtes over “Pijnverlichting bij fibromyalgie

  1. Wat betreft magnesium ,Ikzelf verdraag het niet zo goed, ik krijg er diarree van. Ik ken wel een aantal mensen die 2 keer per maand een baxter halen met magnesium in, gaat dan niet via de maag. Het is zeker aan te raden als je echte spierkrampen in de benen hebt;

    Wat ik nog zou aanvullen als tip voor pijnverlichting. Werk met je geest. Wanneer ik mijn aandacht kan verplaatsen naar bezigheden die dan al mijn aandacht vragen gaat mijn pijn(als ze niet te hevig is), vaak op de achtergrond. Dit is echt wel bij chronische pijn en vraagt wel oefening.Ik heb daar al wel eens over geschreven op mijn blog. Ik zal even een voorbeeld geven. Vorige week veel pijn, zware periode, toch ben ik naar een vorming gegaan van nieuwe vrijwilligers. Ik heb een kort woordje uitleg gegeven over de werking, nadien nog feedback gekregen. Wel ik durf in alle eerlijkheid zeggen dat mijn pijn op de achtergrond is verplaatst en daar is een verklaring voor. Binnenkort schrijf ik hier een nieuwe blog over, want dit is zo belangrijk voor ons;

    Goed geschreven van je

    Groetjes Linda

    Like

    • Mooie tip, geloof goed dat dit heel belangrijk is! En wat betreft het magnesium, ik heb dit op het begin ook gehad. Toen nam ik twee tabletten per dag (zoals aanbevolen) maar dat was niet nodig want ik kreeg er ook diarree van, wat eigenlijk een teken van overdosering is. Nu neem ik er een per dag en vergeet ik ze in het weekend nog wel eens.. Dus misschien zit jij qua magnesiumgehalte ook al redelijk goed!

      Liked by 1 persoon

  2. Warmte van kruikje of pittenzak. Alleen bij veel zenuwpijn werkt dit averechts.
    en proberen een ritme te houden en lichte beweging (al is dit ook afhankelijk van de hoeveelheid pijn)

    Like

  3. […] Zelf ben ik hier helemaal niet meer mee bezig. Wel geweest hoor, maar ik geloof niet dat het op dit moment voor mij nog meerwaarde zou hebben. Het kost je namelijk heel veel tijd en energie, je moet iets ook voor een langere tijd proberen om een goed beeld te krijgen van wat het doet, en daarbij de afweging maken of het je genoeg oplevert. Maar ik snap je helemaal als je dat wilt proberen. Want we hopen allemaal wel op ‘iets’ waardoor de fibromyalgie wat minder invloed op ons leven heeft. En zonder proberen gaan we dat natuurlijk niet vinden! Mocht je echt op zoek zijn naar dingen om de pijn te verminderen, dan heb je misschien meer aan deze blog. […]

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s