Hoe maak je een trainingsschema voor jezelf?

Twee weken kerstvakantie, het heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik mag niet klagen, want ik weet natuurlijk goed dat er genoeg mensen zijn die maar een paar dagen vrij hebben! Een echt nadeel durf ik het dus niet te noemen maar zo’n vakantie gooit wel heel mijn ritme door de war. Het trainen stopt ook en om niet de eerste twee weken van het nieuwe jaar bezig te moeten zijn met terug opbouwen wil ik in de vakantie een beetje aan de gang blijven.

Dit is natuurlijk in heel veel verschillende situaties toe te passen en prima zelf te doen. Met een beetje hulp kan jij ook een goed trainingsschema voor jezelf maken! Er zijn een paar dingen die je jezelf eerst af moet vragen;

IMG_7865

Wat is je doel?

Wat voor tijd wil je daaraan besteden?

Hoeveel tijd gun je jezelf om dat te bereiken?

En is dit allemaal ook realistisch?

Een doel kan bijvoorbeeld zijn om je conditie op peil te houden, zoals ik dat doe. Maar ook meer kracht of uithoudingsvermogen ontwikkelen. Ik vind vier keer in de week (als ik ze allemaal doe ;)) ook meer dan voldoende, de week erna kan ik het altijd nog opschroeven. Ga in ieder geval nooit iedere dag trainen en varieer met de oefeningen zodat je niet 3 keer in de week hetzelfde doet.

Het aantal herhalingen wanneer je op kracht wilt trainen zijn laag, maar dat doe je met meer/extra gewicht. Wanneer je op uithoudingsvermogen wilt trainen maak je het minder zwaar en gooi je de aantal herhalingen omhoog. Ik werk altijd met drie setjes en korte pauzes van 30-60 seconden tussendoor. Dat werkt voor mijn lichaam het beste, maar ook dit moet je zelf aanvoelen. Wanneer je merkt dat je wel 10 sets van één oefening aan zou kunnen, bij wijze van spreken, dan zou ik toch wel wat veranderen in het aantal herhalingen..

Wissel verder de grote spiergroepen een beetje af, doe alleen oefeningen waarvan je (bijna) zeker weet dat je ze technisch goed uitvoert, zorg altijd voor een warming up van 5-10 minuten die past bij de oefeningen die je gaat doen en doe wat stretchen als cooling down. Dan kom je al een heel eind! Je kan op deze manier goed zelf trainen, maar wanneer je er geen vertrouwen in hebt, klachten krijgt of er geen schot in zit zal ik je toch aanraden naar een professional te gaan die met je meekijkt. Maar meestal kan het ook prima zelf!

Fijne site’s die je misschien hierbij kunnen helpen zijn schemaatje.nl en fitsociety.nl. Google is ook een geweldige bron van informatie, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om enorm veel tijd en energie erin te steken. Je moet het ook leuk vinden. En gelukkig vind ik dat!

Kunnen jullie hiermee vooruit?

Succes ;)

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN’

 

Advertenties

7 gedachtes over “Hoe maak je een trainingsschema voor jezelf?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s