Hoe kan je je houding verbeteren?

In de fysiotherapiepraktijk komen heel erg veel klachten voorbij die met een slechte houding te maken hebben. Een verkeerde houding kan ook zorgen voor veel vervelende kwalen. En die hebben we natuurlijk liever niet!

Hoe langer je al op een ‘foute’ manier staat, zit of loopt, des te moeilijker word het om daar verandering in te brengen. Het verbeteren van je houding kost altijd veel tijd en moeite, maar ben er dus liever op tijd bij.

Ga eens na voor jezelf; sta je vaak met overstrekte knieën? Of met een overdreven kromme rug? Misschien hang je juist naar achter of voren geheld? Staat je oor op één lijn met je schouders of verder naar voren?

postures1

Is het antwoord op een van de vragen ‘ja’, misschien is het dan slim om daar wat aan te doen! Zolang je (nog) geen klachten hebt zie ik geen reden om meteen naar de fysio te rennen, maar ga eerst zelf eens kijken wat je ermee kan. Oefenen voor de spiegel kan al een begin zijn. Naar aanleiding van de afbeeldingen kan je misschien al zien of je een afwijkende houding hebt en zo ja, waar dan het probleem kan zitten. Ga dan eens zoals op de rechtste afbeelding staan. Je zou een rechte lijn moeten kunnen trekken van je oor naar het midden van je schouder, je heup, knie en enkel. Als je normaal niet zo staat dan zal dit heel onnatuurlijk en niet prettig aanvoelen..

Dat is ook de reden waarom er zoveel tijd in gaat zitten. Voor de spiegel kan je misschien wel al goed gaan staan, maar het moment dat je iets anders gaat doen verdwijnt het weer. Je moet het zo gaan trainen dat dit automatisch je standaard houding is, zonder daarbij over na te moeten denken!

Doe het een keer per dag en je wordt er al vaker aan herinnert. Plak op verschillende plaatsen een felgekleurd stikkertje of schrijf een kruisje op je hand en het aantal keren gaat drastisch omhoog.

Sporten zoals yoga, pilates of ballet zijn ook heel erg goed. Je wordt continu bezig gehouden met het kijken naar je eigen houding en het aannemen van een andere. Als je deze sporten niet leuk vindt dan heeft het geen zin, maar misschien is het voor jou wel het proberen waard!

Hang je ’s avonds op de bank voor de tv? Of zit je veel tijdens het werk? Kijk eens kritisch naar je houding wanneer je zit. Misschien is dit wel de oorzaak van die vervelende rug- of nekpijn.. Hier kan je ook weer met stikkertjes ter herinnering werken of probeer eens een skippybal of kruk. Je dwingt jezelf zo recht te zitten en je core goed aan te spannen. Gooi niet meteen je oude stoel bij het vuil en ga vanaf dan voor de skippybal of kruk, maar wissel het eerst eens rustig af!

 

Denk jij dat je (met deze tips) wat aan je houding kunt verbeteren?

TWITTER INSTAGRAM BLOGLOVIN’

Bron afbeelding

Advertenties

5 gedachtes over “Hoe kan je je houding verbeteren?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s