Vergeet je magnesium niet

Iets wat ik alle sporters aan kan raden: magnesium supplementen. Magnesium is nodig voor heel veel processen in het lichaam, maar doordat de bodem het tegenwoordig steeds minder bevat komt het ook in mindere mate in voedingsmiddelen uit de bodem voor. En ons lichaam kan het zelf niet aanmaken.

20150826_125816

Het mineraal helpt onder andere bij de opbouw van spieren en botten en de ontspanning van de spieren en zenuwen. Vandaar dat ze het sporters aanraden! De meest voorkomende klachten bij een tekort zijn namelijk ook spierkrampen. Maar symptomen als spierzwakte, gespannen spieren, lusteloosheid, migraine en koude handen en/of voeten horen er ook bij.

Ik neem ze in combinatie met glucosamine, chondroitine en MSM, dus ik weet niet of het aan de combinatie of één van de twee ligt, maar ik merk wel dat ik in mijn hele actieve periodes (met veel dansen) profijt ervan heb. In de zin van dat ik na het sporten minder last heb.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 300-350 mg voor mannen, en 250-300 mg voor vrouwen. Je mag daar best iets boven zitten, maar niet boven de 500 mg. Probeer het gewoon eens uit. Als het niets doet dan kan je zo weer stoppen ;) Op deze site vind je informatie over welke vormen je het beste kunt nemen. Wisten jullie trouwens dat cacao de hoogste concentratie magnesium bevat?!

Oh en wat je niet moet vergeten, magnesium kan de werking van de darmen een beetje extra stimuleren, als je weet wat ik bedoel.. Let daarbij wel op, want diarree kan betekenen dat je teveel aan magnesium binnen krijgt!

Advertenties

6 gedachtes over “Vergeet je magnesium niet

  1. Ah dit is heel handig! Ik slik sinds kort vitamine D met magnesium en had eerst heel veel last van spierkrampen. De laatste tijd niet echt meer gehad dus dat is mooi!
    Oh en dat laatste helaas ook wel eens gehad, goed om op te letten dus. Heel handig artikel!

    Like

  2. Magnesium gebruik ik idd ook al een hele tijd. En ook vit. D in de maanden met een r. Ik ben wel even nieuwsgierig of je duidelijk merkt dat deze combi helpt en waarom? :P wat zijn de functies? Slik zelf nu ook vit. C extra, vit B12 injecties (1x in 2 maanden) en nog wat pijnstillers.

    Like

    • Ik durf niet te zeggen dat het de combi is want daar zijn helemaal geen wetenschappelijke onderbouwingen voor maar ik merk zelf dat wanneer ik mijn supplementen (dus magnesium en chondroitine/glucosamine/MSM) pak ik in periodes van veel sporten daar minder last van heb. Dus dat het me helpt wat soepeler te blijven wanneer ik veel beweeg en veel pijn daardoor heb. Het is puur eigen ervaring. Hopelijk is dit een duidelijk antwoord op je vraag :)

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s