Beginnen met sporten

Het is een veel genoemd goed voornemen; meer gaan bewegen. Ontzettend belangrijk ook, maar niet altijd even makkelijk! Sommige mensen willen gewoon van hun luie levensstijl af, anderen zouden zo graag fit willen zijn maar kunnen dat door gezondheidsproblemen niet zomaar.

Over bewegen met fibromyalgie had ik op mijn oude blog al talloze artikelen geschreven, deze ga ik op de een of andere manier nog wel terug toveren, en daar ga ik nu ook lekker mee verder! 

De een wil een betere conditie, de ander liever wat meer kracht. Of allebei. Dat is in ieder geval wel iets belangrijks om jezelf van te voren af te vragen, omdat je dáár je oefeningen op moet gaan kiezen. En voor die oefeningen hoef je echt niet naar de sportschool hoor, er zijn zoveel voorbeelden en filmpjes op internet te vinden! Maar let wel op. Heb jij last van (chronische) pijn of blessure’s, dan kan het slim zijn om wel naar een sportschool te gaan. Daar kan je met professionele hulp beginnen met sporten, en begeleiding krijgen die het voor jou makkelijker vol te houden maakt. Er zijn ook zelfs fysio sportscholen, dat is helemaal ideaal. Zorg in ieder geval dat je trainer van jou gezondheidsproblemen af weet.

En hoe doe je dat thuis dan?

Ik ben zelf ook begonnen met fitnessen bij de fysio, dat wil ik er wel even bij zeggen. Toen mijn conditie en kracht goed genoeg was (dat wil zeggen: niet meer ver onder de maat) mocht ik stoppen en zelf verder gaan met dansen. En stukjes fietsen en normale dagelijkse activiteiten doen, niet te vergeten.

Mijn conditie werd beter en ik vond het leuk om naast het dansen thuis ook nog wat oefeningen te doen. Sterker worden om beter te kunnen dansen en er een beetje leuk uit zien in bikini werd uiteindelijk ook steeds belangrijker. Pinterest en Youtube waren daarvoor mijn beste vrienden.

Om jullie op weg te helpen zal ik een paar specifieke voorbeelden geven. Oefeningen die fijn zijn om mee te beginnen. Oefeningen die je later dus ook weer moeilijker kan maken!

De push up kennen we allemaal wel. Al zijn er denk ik weinig aanwezig die deze leuk en makkelijk vinden. Begin daarom met een push up op je knieën of tegen de muur aan, in plaats van gestrekt op de grond. Dat is al een stuk beter te doen hé?

Nog een hele bekende; de squat. Bah, nogal zwaar toch? Maak er dan een plie squat van. Voor de mensen die in bezit zijn van een yogamatje: probeer de donkey kicks, plank met alle variaties daarop en de hip raise eens. En heb je niks in huis, dan moet een wall sit nog wel lukken ;)

Dat ziet er dan zo uit! Na verloop van tijd zou je ook nog gewichtjes toe kunnen voegen. Maar eerst rustig aan opbouwen he!

Nieuwe map1

 

Zou jij aan de slag kunnen met deze oefeningen?

Advertenties

4 gedachtes over “Beginnen met sporten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s